Uchwała XXXIII/270/2013
Rady Gminy Pabianice
z dnia 25 marca 2013 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pabianice
Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281 oraz z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia  13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, 951, z 2013 r. poz 21, 228) uchwala się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pabianice stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
1. Uchyla się uchwałę Nr XXVII/232/2012 Rady Gminy Pabianice z dnia 3 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pabianice.
2. Traci moc uchwała Nr XXII/141/2008 Rady Gminy Pabianice z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pabiancie.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Przewodniczący Rady Gminy Pabianice
dr Arkadiusz Jaksa do-prawej podpis
Załącznik 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Pabianice [Podział strony (Orientacja pionowa)]
Rozdział 1
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach pożytku publicznego
§ 1
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymania czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia chodnika położonego wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służacą dla ruchu pieszego położoną przy nieruchomości, poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
3. Właściciele nieruchomości mają obowiązek podjęcia działań usuwających lub przynajmniej ograniczajacych śliskość chodnika przez posypywanie piaskiem.
4. Właściciele nieruchomości mają obowiązek systematycznego pielęgnowania zieleńców, kwietników znajdujących się na terenie nieruchomości, nie powodując jednocześnie zaśmiecania sąsiednich posesji.
5. Właściciele nieruchomości obowiązani są do systematycznego obcinania gałęzi drzew i krzewów zwisających nad chodnikami czy innymi miejscami użyteczności publicznej, utrudniającymi bezpieczne przejście czy przejazd.
6. Właściciele nieruchomości, na których znajdują sie tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich oprożniania w sposób nie dopuszczający do przepełnienia.
§ 2
1. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi może odbywać się jedynie w miejscach utwardzonych i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu, w szczególnosci ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód płynących, zbiorników wodnych i do ziemi.
2. Odpady powstałe podczas naprawy i mycia pojazdów winny być przekazane do odbioru i wywozu odpowiedniej jednostce wywozowej posiadającej zezwolenie na odbiór i przewóz tej kategorii odpadów.
Rozdział 2
Zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości
§ 3
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:
1) odpady suche, w których skład wchodzą: papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe;
2) szkło, w tym bezbarwne i szkło kolorowe;
3) odpady ulegające biodegradacji z podziałem na bioodpady i odpady zielone.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych określonych jako odpady komunalne zmieszane.
3. Zagospodarowanie odpadów komunalnych takich jak: odpady ulegające biodegradacji, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano - rozbiórkowe, zużyte opony, następuje poprzez dostarczenie ich do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
§ 4
1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.
2. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne (ustawa o odpadach).
§ 5
Odpady inne niż komunalne powstające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie danej nieruchomości, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych lecz w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach lub miejscach.
§ 6
1. Pojemniki na odpady komunalne właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić w miejscu łatwo dostępnym zarówno dla ich użytkowników jak i pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich.
2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomosci, na równej powierzchni w miarę możliwości utwardzonej.  Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
3. Obowiązki określone w ust. 1-2 dotyczą także urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
4. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 7
Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady, a także ich otoczenie w takim stanie sanitarnym, technicznym i porządkowym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
§ 8
Odpady suche, szkło opakowaniowe i odpady komunalne zmieszane powinny być zbierane w pojemnikach określonych w rozdziale 3 niniejszego Regulaminu i odbierane przez firmę wywozową.
§ 9
Szkło opakowaniowe oraz tworzywa sztuczne bedą zbierane do dnia 31 grudnia 2013 r. także w pojemnikach ogólnodostępnych.
§ 10
W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się możliwość kompostowania i wykorzystywania bioodpadów na własne potrzeby. Kompostownik odpadów nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów. Muszą być zachowane warunki sanitarne dla procesu fermentacyjnego.
§ 11
Odpady wielogabarytowe w tym meble pochodzące z terenu nieruchomości odbierane są w Punkcie Selektywnego Zbierana Odpadów Komunalnych;
§ 12
1. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z terenu nieruchomości odbierany jest:
1) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu;
2) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Kominalnych.
§ 13
1. Zużyte baterie i akumulatory należy zagospodarować poprzez ich umieszczenie:
1) w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz innych obiektach użytecznosci publicznej;
2) w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną lub usługową w zakresie wymiany baterii lub akumulatorów;
3) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
1
[Podział strony]
Rozdział 3
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 14
1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w typowe pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych.
2. W przypadku prowadzenia robót budowlano - rozbiórkowych obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na wykonawcy robót budowlanych zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.)
§ 15
1. Odpady komunalne zmieszane należy zbierać do następujących typowych pojemników:
1) w zabudowie jednorodzinnej - pojemniki na odpady o pojemności min.120 l;
2) w obiektach użyteczności publicznej - pojemniki na odpady o pojemności min. 120 l lub 1100 l;
3) na drogach publicznych i pozostałych terenach publicznych - w koszach ulicznych od 10 l do 50 l.
2. Odpady komunalne, które są segregowane należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorem odznaczeniach:
1) żółtym - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, papier, opakowania wielomateriałowe, metal o pojemności min. 240 l;
2) pomaranczowym- z przeznaczeniem na szkło, w tym bezbarwne oraz szkło kolorowe o pojemności min. 120 l;
3) zielonym - z przeznaczeniem na odpady komunalne zmieszane, o pojemności min. 120 l lub 1100 l;
4) zielonym - z przeznaczeniem na szkło kolorowe - pojemnik w gniazdach ogólnodostępnych o pojemności od 1,5 m3 do dnia 31 grudnia 2013 r.;
5) białym - z przeznaczeniem na szkło bezbarwne - pojemniki w gniazdach ogólnodostępnych o pojemności od 1,5 m3 do dnia 31 grudnia 2013 r.;
6) bez oznaczenia kolorem pojemnik z siatki - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne - pojemniki w gniazdach ogólnodostępnych, o pojemniości od 2,5 m3 (typ SIATKA) do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 16
Zabrania się indywidualnego wywozu odpadów w miejsce nieprzeznaczone do ich składowania oraz spalania odpadów komunalnych z wyjątkiem odpadów biodegradowalnych jeżeli ich spalanie nie narusza odrębnych przepisów.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 17
1. Odpady komunalne muszą być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością zapewniającą utrzymanie należytego porządku wokół pojemników.
2. Szczegółowy zakres oraz częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa odrębna uchwała Rady Gminy Pabianice w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
3. Do czasu podłączenia do sieci kanalizacyjnej, właściciele nieruchomości są zobowiązani posiadać zbiornik bezodpływowy na nieczystości płynne lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach.
4. Zbiorniki bezodpływowe, czyli szamba winny być wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego, w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu.
5. Zabrania się odprowadzania do rzek, rowów i innych cieków wodnych oraz na grunty sąsiednie wody zużytej na cele bytowe i gospodarcze, ciekłych odchodów zwierzęcych z gnojowików oraz ścieków przemysłowych.
6. W obiektach biurowych, przemysłowych i handlowych - ilość pojemników i częstotliwość ich opróżniania musi być zgodna z charakterem prowadzonej działalności i ilością wytworzonych odpadów.
Rozdział 5
Obowiązki osób utrzymujacych zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 18
1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ludziom ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością ze strony zwierząt, oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Właściciele psów zobowiązani są na terenach otwartych do prowadzenia psa na smyczy, przy czym psy agresywne lub duże powinny mieć założony kaganiec. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem;
3. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny szkół, przedszkoli, placów zabaw, piaskownic, terenów zielonych i innych obiektów użyteczności publicznej.
Rozdział 6
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
§ 19
1. Zezwala się na chów i utrzymanie zwierząt gospodarskich takich jak: bydło, konie, świnie, owce, kozy, króliki, drób i pszczoły, pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarno - weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
1) zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania i opieki zwierzat, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
2) zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych i podziemnych oraz powietrza;
3) utrzymywania zwierząt w sposób nie powodujący uciążliwości takich jak: hałas i odory oraz doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów itp.;
4) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych.
2. Właściciele padłych zwierząt gospodarskich zobowiązani są do przekazywania zwłok tych zwierząt przedsiębiorstwu zajmującemu się usuwaniem i unieszkodliwianiem padłych zwierząt, z którym gmina podpisze umowę na świadczenie takich usług.
3. Wójt Gminy Pabianice poda do publicznej wiadomości dane podmiotu, o którym mowa w ust. 2.
Rozdział 7
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 20
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty użyteczności publicznej, warsztaty, magazyny, budynki wielomieszkaniowe, gospodarcze, hale produkcyjne.
2. Obowiązkową deratyzację zobowiązani są przeprowadzić właściciele nieruchomości zachowując dbałość o to, aby miejsca położenia środków deratyzacji były oznakowane.
3. Deratyzację przeprowadza się corocznie dwa razy do roku tj. wiosną i jesienią.
4. Wójt Gminy Pabianice może ustalić w drodze obwieszczenia dodatkowe terminy deratyzacji, gdy jest to uzasadnione stanem zagrożenia sanitarnego.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 21
1. Postanowienia niniejszego Regulaminu są zgodne z wymaganiami wynikającymi z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
2. Kontrolę i egzekwowanie postanowień niniejszego Regulaminu powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
3. Właścicielie nieruchomości mają obowiazek udostępnić nieruchomość do przeprowadzenia kontroli realizacji obowiazków określonych w niniejszym Regulaminie uprawnionym pracownikom Urzędu Gminy bądź innym osobom działającym na zlecenie Wójta Gminy.