Uchwała XI/80/2011
Rady Gminy Pabianice
z dnia 26 września 2011 r.
w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej podmiotom wykonującym zadania z zakresu Prawa wodnego, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zadania objętego dotacją.
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420,Nr 157, poz. 1241 z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113,Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 772) oraz art. 221 ust.1 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz.620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726) , oraz art. 164 ust. 5a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. -Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 i Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 , Nr 227, poz. 1658 , z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286, Nr 231, poz. 1704, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, z 2009 r.Nr 168, poz. 1323, Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 44, poz. 253, Nr 96, poz. 620, Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 32, poz. 159) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
1. Niniejsza uchwała określa warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji podmiotom wykonującym zadania z zakresu Prawa wodnego w tym:
1) tryb postępowania o udzielenie dotacji celowej;
2) sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
3) sposób kontroli wykonywanego zadania.
2. O dotację, o której mowa w ust. 1 może ubiegać się podmiot, o którym mowa w art. 164 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Spółce wodnej - rozumie się przez to spółki wodne oraz inne podmioty, niezaliczane do sektora finansów publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, zrzeszające osoby fizyczne lub prawne i mające na celu zaspokojenie wskazanych w ustawie Prawo wodne potrzeb w zakresie gospodarowania wodami;
2) wnioskodawcy - należy przez to rozumieć spółkę wodną, która na warunkach i w trybie niniejszej uchwały złoży wniosek o udzielenie dotacji na projekt;
3) umowie - należy przez to rozumieć umowę o dotację zawieraną między Wójtem Gminy Pabianice a spólką wodną której treść reguluje przepis art. 221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
Rozdział 2
Warunki otrzymania dotacji
§ 3
1. Udzielona dotacja, może być przeznaczona na dofinansowanie bieżącego utrzymania urządzeń wodnych w tym melioracji wodnych szczegółowych wiążącego się z ekspoloatacją, konserwcją, oraz remontem urządzeń wodnych w celu zachowania ich funkcji polegających na:
1) wykaszaniu;
2) wygrabianiu porostów ze skarp i dna rowów;
3) karczowaniu lub wycinaniu drzew ze skarp i dna rowów;
4) odmulaniu dna rowów przy maksymalnym zamuleniu 40 cm;
5) czyszczeniu i naprawie budowli na rowach, naprawa skarp rowów;
6) usuwaniu tzw. awarii drenarskich polegających na czyszczeniu, naprawie lub wymianie budowli drenarskich oraz naprawie innych budowli malioracji wodnych szczegółowych.
2. Spółka wodna może otrzymać z budżetu dotację do robót realizowanych ze składek członkowskich w następujących wysokościach na:
1) usuwanie uszkodzeń melioracji wodnych szczegółowych powstałych w wyniku zdarzeń losowych - w wysokości do 90 % wartości planowanych robót;
2) wykonywanie planowanych konserwacji urządzeń melioracji wodnych szczególowych - w wysokości do 75 % wartości planowanych robót;
3) pozostałych prac konserwacyjnych - w wysokości 50 % wartości planowanych robót.
3. Przez zdarzenie losowe należy rozumieć wydarzenie nagłe spowodowane przyczynami zewnętrznymi (nie z winy spółki wodnej) w szczególności ulewami, wichurami, burzami.
Rozdział 3
Tryb udzielenia dotacji
§ 4
1. Ogłoszenie o możliwości otrzymania dotacji na zadania z zakresu - Prawa wodnego będzie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędowych, co najmniej 7 dni przed datą składania wniosków określoną w ust. 4.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) nazwę, dokładny adres, dane kontaktowe wniskodawcy ubiegającego się o dotację;
2) datę i numer wpisu do katastru wodnego;
3) numer rachunku bankowego;
4) dane osoby bądź osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy;
5) opis zadania;
6) termin i miejsce realizacji zadania;
7) wysokość wnioskowanej pomocy finansowej.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) aktualny dokument rejestrowy dotyczący wnioskodawcy;
2) szczególowy zakres rzeczowy i finansowy robót - przedmiary robót i kosztorysy;
3) potwierdzony za zgodnośc z oryginałem odpis budżetu spólki wodnej;
4) oświadczenie, że spółka wodna nie działa w celu osiagnięcia zysku;
5) upoważnienie do składania oswiadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
4. Wnioski należy składać w Urzędzie Gminy Pabianice w nieprzekraczalnym terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. W roku 2011 termin składania wnisków upływa 15 grudnia.
6. Wniosek o którym mowa w § 4 ust. 2 powinien być podpisany przez osobę bądź osoby upoważnone do składania oświadczeń woli w imieniu spółki wodnej.
7. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych bądź innych wad wniosku, Wójt Gminy Pabianice wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia bądź uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni.
8. Wniosek którego uchybienie lub wady nie zostały usunięte, lub który nie został uzupełniony w wyznaczonym terminie nie podlega rozpatrzeniu.
§ 5
Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 6
Decyzje o przyznaniu dotacji podejmuje Wójt Gminy Pabianice, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Ochrony Środowiska i Rozwoju Rady Gminy Pabianice mając na względzie wysokość środków przeznaczonych w budżecie na realizację zadań oraz ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę.
§ 7
Po podjęciu bądź wprowadzeniu uchwały na dany rok budżetowy lub wprowadzeniu do niej zmian Wójt Gminy Pabianice podaje do publicznej wiadomości wykaz zadań i kwot dotacji na ich finansowanie wraz z podmiotami którym przyznano dotację.
Rozdział 4
Umowa o dotację i rozliczenie dotacji
§ 8
Udzielenie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej zgodnie z art. 221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
§ 9
1. Udzielona dotacja podlega rozliczeniu finansowemu i rzeczowemu na podstawie:
1) protokołów odbioru robót sporządzonych według wzoru ustalonego w załączniku Nr 2;
2) kosztorysów powykonawczych bez kosztów pośrednich i zysku ustalonych na podstawie cen jednostkowych jeśli spółka wodna we własnym zakresie wykona finansowane dotacją zadanie;
3) zestawienia faktur, rachunków i innych dokumentów stwierdzających poniesienie wydatków wraz z potwierdzeniem zapłaty;
4) opisowego sprawozdania z realizacji zadania.
2. Wójt Gminy Pabianice może zażądać od spółki wodnej dodatkowych dokumentów niezbędnych do potwierdzenia wykonanych prac które określi w umowie.
3. Wyniki rozliczenia wykorzystania dotacji o której mowa w niniejszej uchwale Wójt Gminy Pabianice przedstawia Radzie Gminy Pabianice w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Pabianice.
4. Wyniki rozliczenia wykorzystania udzielonych dotacji Wójt Gminy Pabianice podaje do publicznej wiadomości po sporządzeniu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za dany rok budżetowy poprzez ich publikację w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń urzędowych.
5. W przypadku niezrealizowania zadania w całości lub części - niewykorzystania dotacji w całości lub części, przekazane środki podlegają zwrotowi do budżetu gminy w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku.
6. W przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej niezależnie lub w nadmiernej wysokości, podlega ona zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych do budżetu gminy w terminie 15 dni od stwierdzenia wyżej wymienionych okoliczności.
Rozdział 5
Kontrola realizacji wykonywanego zadania
§ 10
1. Wójt Gminy Pabianice uprawniony jest do prowadzenia kontroli realizacji umów o dotację ze środków budżetu gminy.
2. Czynności kontrolnych dokonują osoby upoważnione przez wójta.
3. Zakres kontroli obejmuje w szczególności:
1) wykonanie zadania zgodnie z umową;
2) udokumentowanie realizowanego zadania;
3) przeznaczenie i wykorzystanie dotacji otrzymanej z budżetu Gminy Pabianice.
4. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół.
5. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykorzystaniu środków, Wójt Gminy Pabianice kieruje do spółki wodnej stosowne wnioski i zalecenia w postaci wystąpienia pokontrolnego, ze wskazaniem sposobu usunięcia tych nieprawidłowości.
6. Spółka wodna w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń zawiadamia Wójta Gminy Pabianice o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice .
§ 12
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowyn Województwa Łódzkiego.
  Przewodniczący Rady Gminy Pabianicedr Arkadiusz Jaksa
Załącznik 1
WNIOSEK  [Podział strony (Orientacja pionowa)]
1
o przyznanie dotacji z budżetu Gminy Pabianice
2
na rok ...................
3
I. 1. Nazwa
 
2. Adres, telefon
Miejscowość, kod pocztowy | Ulica nr
Gmina | Powiat
Województwo |  
Telefon | Fax
e - mail |  
3. Status prawny /podać pełną nazwę rejestru, nr wpisu/
 
4. Numery
EKD |   NIP   REGON  
5. Imię i nazwisko, stanowisko, telefon osoby wskazanej do kontaktowania się w sprawach wniosku
 
6. Imię i nazwisko, stanowisko osoby, osób upoważnionych w imieniu do składania oświadczenia woli
 
4
II. Nazwa przedsięwzięcia
 
5
III. Całkowity koszt przedsięwzięciaIV. Wnioskowana kwota i forma pomocy
tys. zł tys. zł
6
V. Lokalizacja przedsięwzięcia
Miejscowość | Powiat
Gmina |  
Województwo | Inne informacje
7
VI. Termin realizacji przedsięwzięcia
Termin rozpoczęcia | Termin zakończenia
8
VII. Numer rachunku bankowego, na który ma być przekazana dotacja
 
9
Wiarygodność podanych we wniosku danych wnioskodawca stwierdza własnoręcznym podpisem
10
........................................................................ dnia ..............................................
11
podpis wnioskodawcy - stempel
Załącznik 2
PROTOKÓŁ ODBIORU ROBÓT  [Podział strony (Orientacja pionowa)]
1
sporządzony w dniu ............................................ roku |wykonanych przez Spółkę Wodną w ............................
2
Przedmiotem odbioru jest:
- wykonanie robót konserwacyjnych urządzeń melioracji wodnych szczególowych*
- usuwanie uszkodzeń urządzeń melioracji szczegółowych powstałych w wyniku zdarzeń losowych*.
3
Roboty wykonano w czasie od dnia ............................... do dnia ................................... 20.... r.
4
w miejscowościach: .................................................................................................................
5
Komisja w składzie:
1. Przewodniczący: ................................................................................................................................
2. Wykonawca: .......................................................................................................................................
3. Przedstawiciel spółki: ........................................................................................................................
4. Przedstawiciel sołectwa na którym wykonano roboty: ......................................................................
6
Przy udziale przedstawicieli:
1. .............................................................................................................................................................
2. .............................................................................................................................................................
3. .............................................................................................................................................................
4. .............................................................................................................................................................
7
przeprowadziła odbiór częściowy /końcowy* w/w robót.
8
Komisja, po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami stanowiącymi podstawę odbioru robót, przeprowadziła kontrolę w terenie dokonując wyrywkowego obmiaru wykonanych robót uważa odbiór za dokonany i stwierdza, że wykonany zakres robót jest zgodny* nie jest zgodny* z zawartą umową, jakościowo odpowiada* nie odpowiada wymogom technicznym.
9
Szczegółowe dane zawarto w kosztorysie powykonawczym stanowiącym załącznik do niniejszego protokółu.
10
Uwagi dotyczące wadliwie wykonanych robót: ...............................................................................................
11
Wymienione usterki należy usunąć do dnia* .......................20 r. Kontrolę sprawdzającą usunięcie usterek przeprowadzi: ..............................................................................
12
Komisja przyjmuje wykonanie następujących robót:
13
rowy (jednostka) ................................................................ (wartość) .................................................................
14
drenowanie (jednostka) ..................................................... (wartość) ..................................................................
15
na ogólną kwotę ............................................................. zł
16
Słownie: .............................................................................
17
w tym dotacja z budżetu Gminy Pabianice .........................................................................................
Podpisy członków komisji: | |1. ................................................................................ |2. ................................................................................. |3. ................................................................................. |4. ................................................................................. Podpisy przedstawicieli: | |1. ................................................................................ |2. ................................................................................. |3. ................................................................................. |4. .................................................................................
18
* niepotrzebne skreślić
19
• spółka, która jest płatnikiem VAT wykazuje wartość kosztów netto