Uchwała Nr XXVII/232/2012
Rady Gminy Pabianice
z dnia 3 grudnia 2012 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice
Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281 oraz z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXII/141/2008 Rady Gminy Pabianice z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
|
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVII/232/2012
Rady Gminy Pabianice
z dnia 3 grudnia 2012 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice zwany dalej "Regulaminem" określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) zwanej dalej ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z poźn. zm.) zwanej dalej ustawą o odpadach;
3) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
4) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalację i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych;
5) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
6) odpadach komunalnych zmieszanych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości;
7) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości;
8) odpadach suchych - należy przez to rozumieć następujące rodzaje odpadów: papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale wysegregowane ze strumienia odpadów komunalnych;
9) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, dzierżawców, najemców, użytkowników wieczystych, osoby posiadajace nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
10) firmie wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiebiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wybranego w drodze przetargu, z którym Gmina zawarła umowę na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jak również przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na wykonywanie usług związanych z wywozem nieczystości ciekłych;
11) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr. 62, poz. 628 z późn. zm.);
12) odpadach ulegających biodegradacji - rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
13) odpadach zielonych - rozumie się przez to stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzącychz czyszczenia ulic i placów;
14) opakowaniach wielomateriałowych - rozumie się przez to opakowania wielomateriałowe w rozumieniu art. 2 pkt. 7a ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607 z późn. zm.), a więc opakowania wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych;
15) odpadach komunalnych wielogabarytowych - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoją masę lub rozmiary nie mogą być umieszczane w pojemnikach;
16) PSZOK- utworzony przez Gminę Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Rozdział 2.
Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pabianice
§ 2. 1. Gmina zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności :
1) tworzy warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnia wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;
2) zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami stacji zlewczych, w przypadku, gdy podłączenia wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty;
3) zapobiega zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych, których zarządcą jest gmina;
4) określa wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych;
5) organizuje ochronę przed bezdomnymi zwierzętami na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
6) zapewnia zbieranie, transport i unieszkodliwianie zwłok zwierząt lub ich części;
7) znakuje obszary dotknięte lub zagrożone chorobą zakaźną u zwierząt.
1) rejestr działalności regulowanej przedsiębiorców w zakresie odbierania odpadów komunalnych działających na podstawie zawartej umowy, o której mowa w art. 6 f ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) rejestr zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania.
Rozdział 3.
Zadania gminy wynikajace z art. 16 a ustawy o odpadach w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi
§ 3. 1. Gmina obejmuje wszystkich mieszkanców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.
2. Gmina zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe:
1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych;
3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
3. Gmina zapewnia budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami lub przedsiębiorstwami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych albo zapewnienie warunków budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przez przedsiębiorców.
4. Gmina zapewnia warunki ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji skierowanych do składowania.
Rozdział 4.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach pożytku publicznego
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:
1) odpady suche, w których skład wchodzą: papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe;
2) szkło, w tym bezbarwne i szkło kolorowe;
3) odpady ulegające biodegradacji z podziałem na bioodpady i odpady zielone.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych określonych jako odpady komunalne zmieszane.
3. Zagospodarowanie odpadów komunalnych takich jak: odpady ulegające biodegradacji, przeterminowane leki, chemikalia , zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano - rozbiórkowe, zużyte opony następuje poprzez dostarczenie ich do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
4. Odpady komunalne, o których mowa w ust. 1, 2 i 3 powinny być zbierane i odbierane w sposób określony w rozdziale 5 niniejszego Regulaninu.
§ 5. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymania czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia chodnika położonego wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służacą dla ruchu pieszego położoną przy nieruchomości, poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
3. Właściciele nieruchomości mają obowiązek podjęcia działań usuwających lub przynajmniej ograniczajacych śliskość chodnika przez posypywanie piaskiem.
4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do usuwania na bieżąco sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji oraz nawisów śniegu z dachu stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
5. Właściciele nieruchomości mają obowiązek systematycznego pielęgnowania zieleńców, kwietników znajdujących się na terenie nieruchomości, nie powodując jednocześnie zaśmiecania sąsiednich posesji.
6. Właściciele nieruchomości obowiązani są do systematycznego obcinania gałęzi drzew i krzewów zwisających nad chodnikami czy innymi miejscami użyteczności publicznej, utrudniającymi bezpieczne przejście czy przejazd.
7. Właściciele nieruchomości, na których znajdują sie tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich oprożniania w sposób nie dopuszczający do przepełnienia.
§ 6. 1. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi może odbywać się jedynie w miejscach utwardzonych i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu, w szczególnosci ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód płynących, zbiorników wodnych i do ziemi.
2. Odpady powstałe podczas naprawy i mycia pojazdów winny być przekazane do odbioru i wywozu odpowiedniej jednostce wywozowej posiadającej zezwolenie na odbiór i przewóz tej kategorii odpadów.
3. Zabronione jest mycie i naprawa pojazdów samochodowych na ulicach, chodnikach, terenach zielonych oraz w parkach i lasach.
Rozdział 5.
Zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości
§ 7. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie.
2. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne (ustawa o odpadach).
§ 8. Odpady inne niż komunalne powstające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie danej nieruchomości, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych lecz w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach lub miejscach.
§ 9. 1. Pojemniki na odpady komunalne właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić w miejscu łatwo dostępnym zarówno dla ich użytkowników jak i pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich.
2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości, w miejscu trwale oznaczonym, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem sie wody i błota.
3. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiazany utrzymywać w czystości.
4. Obowiązki określone w ust. 1-3 dotyczą także urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
5. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.
§ 10. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady, a także ich otoczenie w takim stanie sanitarnym, technicznym i porządkowym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
§ 11. Odpady suche, szkło opakowaniowe i odpady komunalne zmieszane powinny być zbierane w pojemnikach określonych w rozdziale 6 niniejszego Regulaminu i odbierane przez firmę wywozową.
§ 12. Szkło opakowaniowe oraz tworzywa sztuczne bedą zbierane do dnia 31 grudnia 2013 r. także w pojemnikach ogólnodostępnych.
§ 13. W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się możliwość kompostowania i wykorzystywania bioodpadów na własne potrzeby. Kompostownik odpadów nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów. Muszą być zachowane warunki sanitarne dla procesu fermentacyjnego.
§ 14. Odpady wielogabarytowe w tym meble pochodzące z terenu nieruchomości odbierane są w Punkcie Selektywnego Zbierana Odpadów Komunalnych;
§ 15. 1. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z terenu nieruchomości odbierany jest:
1) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu;
2) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Kominalnych.
§ 16. 1. Zużyte baterie i akumulatory należy zagospodarować poprzez ich umieszczenie:
1) w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz innych obiektach użytecznosci publicznej;
2) w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną lub usługową w zakresie wymiany baterii lub akumulatorów;
3) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
Rozdział 6.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 17. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w typowe pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych.
2. W przypadku prowadzenia robót budowlano - rozbiórkowych obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na wykonawcy robót budowlanych zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 18. 1. Odpady komunalne zmieszane należy zbierać do następujących typowych pojemników:
1) w zabudowie jednorodzinnej - pojemniki na odpady o pojemności min.120 l;
2) w obiektach użyteczności publicznej - pojemnik na odpady o pojemności min. 120 l lub 1100 l;
3) na drogach publicznych i pozostałych terenach publicznych - w koszach ulicznych od 10 l do 50 l.
2. Odpady komunalne, które są segregowane należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorem odznaczeniach:
1) żółtym - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, papier, opakowania wielomateriałowe, metal o pojemności min. 240 l;
2) pomaranczowym- z przeznaczeniem na szkło, w tym bezbarwne oraz szkło kolorowe o pojemności min. 120 l;
3) zielonym - z przeznaczeniem na odpady komunalne zmieszane, o pojemności min. 120 l lub 1100 l;
4) zielonym - z przeznaczeniem na szkło kolorowe - pojemnik w gniazdach ogólnodostępnych o pojemności od 1,5 m3do dnia 31 grudnia 2013 r.;
5) białym - z przeznaczeniem na szkło bezbarwne- pojemniki w gniazdach ogólnodostępnych o pojemności od 1,5 m3do dnia 31 grudnia 2013 r.;
6) bez oznaczenia kolorem pojemnik z siatki - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne - pojemniki w gniazdach ogólnodostępnych, o pojemniości od 2,5 m3(typ SIATKA) do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 19. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne i koszach ulicznych śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalnosci gospodarczej.
2. Zabrania się indywidualnego wywozu odpadów w miejsce nieprzeznaczone do ich składowania oraz spalania odpadów komunalnych z wyjątkiem odpadów biodegradowalnych jeżeli ich spalanie nie narusza odrębnych przepisów.
Rozdział 7.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 20. 1. Odpady komunalne muszą być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością zapewniającą utrzymanie należytego porządku wokół pojemników.
2. Szczegółowy zakres oraz częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa odrębna uchwała Rady Gminy Pabianice w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
3. Firma wywozowa odbierająca odpady od właścicieli nieruchomości w uzgodnieniu z Gminą określi szczegółowy harmonogram odbioru z uwzględnieniem częstotliwości określonej w ust. 2.
4. Do czasu podłączenia do sieci kanalizacyjnej, właściciele nieruchomości są zobowiązani posiadać zbiornik bezodpływowy na nieczystości płynne lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach.
5. Zbiorniki bezodpływowe, czyli szamba winny być wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego, w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu.
6. Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego mogą być wprowadzane do gruntu lub urządzeń wodnych w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego jeżeli spełniają warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 8 lipca 2004 r. (Dz.U. Nr 168, poz.1763).
7. Spełnienie warunków o których mowa w ust. 6 ocenia się na podstawie pomiarów jakości ścieków i gleby. Badania stanu i składu ścieków wykonuje się co najmniej raz na dwa miesiące, natomiast badanie gleb pod względem zawartości metali ciężkich przeprowadza się raz na rok.
8. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie badań ścieków i gleby dopuszczających wprowadzanie ścieków do gleby i wód, ścieki powinny być wywożone do oczyszczalni ścieków na zasadach jakie obowiązują przy opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
9. Pomiary, o których mowa w ust. 7 zobowiązany jest przeprowadzać właściciel lub użytkownik instalacji.
10. Zabrania się odprowadzania do rzek, rowów i innych cieków wodnych oraz na grunty sąsiednie wody zużytej na cele bytowe i gospodarcze, ciekłych odchodów zwierzęcych z gnojowików oraz ścieków przemysłowych.
11. W obiektach biurowych, przemysłowych i handlowych - ilość pojemników i częstotliwość ich opróżniania musi być zgodna z charakterem prowadzonej działalności i ilością wytworzonych odpadów.
Rozdział 8.
Obowiązki osób utrzymujacych zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 21. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ludziom ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością ze strony zwierząt, oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Właściciele psów zobowiązani są do:
1) poddawania ich obowiązkowym szczepieniom ochronnym z możliwością udokumentowania tego faktu poprzez okazanie świadectwa szczepienia;
2) na terenach otwartych prowadzenia psa na smyczy, przy czym psy agresywne lub duże powinny mieć założony kaganiec. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem;
3. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny szkół, przedszkoli, placów zabaw, piaskownic, terenów zielonych i innych obiektów użyteczności publicznej.
Rozdział 9.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
§ 22. 1. Zezwala się na chów i utrzymanie zwierząt gospodarskich takich jak: bydło, konie, świnie, owce, kozy, króliki, drób i pszczoły, pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarno - weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
1) zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania i opieki zwierzat, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
2) zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych i podziemnych oraz powietrza;
3) utrzymywania zwierząt w sposób nie powodujący uciążliwości takich jak: hałas i odory oraz doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owadów itp.;
4) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych.
2. Właściciele padłych zwierząt gospodarskich zobowiązani są do przekazywania zwłok tych zwierząt przedsiębiorstwu zajmującemu się usuwaniem i unieszkodliwianiem padłych zwierząt, z którym gmina podpisze umowę na świadczenie takich usług.
3. Wójt Gminy Pabianice poda do publicznej wiadomości dane podmiotu, o którym mowa w ust. 2.
Rozdział 10.
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 23. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty użyteczności publicznej, warsztaty, magazyny, budynki wielomieszkaniowe, gospodarcze, hale produkcyjne.
2. Obowiązkową deratyzację zobowiązani są przeprowadzić właściciele nieruchomości zachowując dbałość o to, aby miejsca położenia środków deratyzacji były oznakowane.
3. Deratyzację przeprowadza się corocznie dwa razy do roku tj. wiosną i jesienią.
4. Wójt Gminy Pabianice może ustalić w drodze obwieszczenia dodatkowe terminy deratyzacji, gdy jest to uzasadnione stanem zagrożenia sanitarnego.
Rozdział 11.
Postanowienia końcowe
§ 24. 1. Postanowienia niniejszego Regulaminu są zgodne z wymaganiami wynikającymi z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
2. Kontrolę i egzekwowanie postanowień niniejszego Regulaminu powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
3. Właścicielie nieruchomości mają obowiazek udostępnić nieruchomość do przeprowadzenia kontroli realizacji obowiazków określonych w niniejszym Regulaminie uprawnionym pracownikom Urzędu Gminy bądź innym osobom działającym na zlecenie Wójta Gminy.
4. Właściciele nieruchomości, którzy nie przestrzegają zasad i obowiązków zawartych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku oraz Regulaminie podlegają karze grzywny zgodnie z art. 10 ust. 2 a, cytowanej ustawy.
§ 25. W ramach uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.150 z pózn. zm.) dotyczących redukcji wyrobów zawierających azbest, przewiduje się dalsze udzielanie dotacji na transport i utylizację azbestu i wyrobów zawierających azbest, zgodnie z uchwałą Nr VIII/51/2011 Rady Gminy Pabianice z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz kryteriów wyboru inwestycji do dofinansowania.