Uchwała
Rady Gminy Pabianice
z dnia 1 stycznia 2001 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Pabianice na 2012 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887) oraz art. 211, 212, 214 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726) i art. 121 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1706, z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 108, poz. 685, Nr 152, poz. 1020, Nr 161, poz. 1078, Nr 226, poz. 1475, Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, Nr 178, poz. 1061, Nr 197, poz. 1170) uchwala się, co następuje:
§ 1
Uchwala się budżet Gminy Pabianice na okres roku kalendarzowego 2012.
§ 2
Ustala się dochody budżetu w łącznej wysokości 24.431.873 zł (słownie: dwadzieścia cztery miliony czterysta trzydzieści jeden tysięcy osiemset siedemdziesiąt trzy złote), zgodnie z Tabelą Nr 1, z tego:
1) dochody bieżące w wysokości 23.831.873 zł (słownie: dwadzieścia trzy miliony osiemset trzydzieści jeden tysięcy osiemset siedemdziesiąt trzy złote);
2) dochody majątkowe w wysokości 600.000 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych).
§ 3
W ramach ogólnej kwoty dochodów wyodrębnia się planowane dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminie ustawami w wysokości 1.197.052 zł (słownie: jeden milion sto dziewięćdziesiąt siedem tysięcy pięćdziesiąt dwa złote), zgodnie z Tabelą Nr 1, 2.
§ 4
Ustala się wydatki budżetu w łącznej wysokości 28.159.104,06 zł (słownie: dwadzieścia osiem milionów sto pięćdziesiąt dziewięć tysięcy sto cztery złote 06/100), zgodnie z Tabelą Nr 3, z tego:
1) wydatki bieżące w wysokości 19.744.342 zł (słownie: dziewiętnaście milionów siedemset czterdzieści cztery tysiące trzysta czterdzieści dwa złote);
2) wydatki majątkowe w wysokości 8.414.762,06 zł (słownie: osiem milionów czterysta czternaście tysięcy siedemset sześćdziesiąt dwa złote 06/100).
§ 5
Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 3.727.231,06 zł (słownie: trzy miliony siedemset dwadzieścia siedem tysięcy dwieście trzydzieści jeden złotych 06/100), który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1) zaciąganych pożyczek w kwocie 1.200.000 zł (słownie: jeden milion dwieście tysięcy złotych);
2) zaciąganych kredytów w kwocie 2.077.095,06 zł (słownie: dwa miliony siedemdziesiąt siedem tysięcy dziewięćdziesiąt pięć złotych 06/100);
3) nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w kwocie 450.136 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt tysięcy sto trzydzieści sześć złotych).
§ 6
W ramach ogólnej kwoty wydatków wyodrębnia się:
1) wydatki na finansowanie zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminie ustawami w wysokości 1.197.052 zł (słownie: jeden milion sto dziewięćdziesiąt siedem tysięcy pięćdziesiąt dwa złote), zgodnie z Tabelą Nr 4;
2) wydatki na finansowanie zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) z jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 663.200 zł (słownie: sześćset sześćdziesiąt trzy tysiące dwieście złotych), zgodnie z Tabelą Nr 5.
§ 7
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 110.000 zł (słownie: sto dziesięć tysięcy złotych);
2) celową na zadania inwestycyjne w wysokości 200.000 zł (słownie: dwieście tysięcy złotych);
3) celową na wynagrodzenia osobowe oraz składki od wynagrodzeń w Urzędzie Gminy w wysokości 75.000 zł (słownie: siedemdziesiąt pięć tysięcy złotych);
4) celową na zarządzanie kryzysowe w wysokości 50.000 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych);
5) celową na oświatę:
a) na wynagrodzenia osobowe i składki od wynagrodzeń w wysokości 314.210 zł (słownie: trzysta czternaście tysięcy dwieście dziesięć złotych),
b) na remonty w szkołach podstawowych w wysokości 100.000 zł (słownie: sto tysięcy złotych),
c) na dotację dla powiatu, na wynagrodzenie metodyka, w wysokości 6.000 zł (słownie: sześć tysięcy złotych);
6) celową na pomoc społeczną, na realizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w wysokości 10.000 zł (dziesięć tysięcy złotych);
7) celową na organizację kolonii i obozów oraz innych form wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej (na dotacje) w wysokości 70.000 zł (słownie: siedemdziesiąt tysięcy złotych);
8) celową na pozostałe zadania w zakresie kultury fizycznej (na dotacje) w wysokości 95.000 zł (słownie: dziewięćdziesiąt pięć tysięcy złotych).
§ 8
Ustala się:
1) dochody w kwocie 62.000 zł (słownie: sześćdziesiąt dwa tysiące złotych) z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, zgodnie z Tabelą Nr 6;
2) wydatki w kwocie 62.000 zł (słownie: sześćdziesiąt dwa tysiące złotych) na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zgodnie z Tabelą Nr 7.
§ 9
Wyodrębnia się środki finansowe na wydatki dla jednostek pomocniczych na 2012 rok – Fundusz Sołecki, zgodnie z Tabelą Nr 8.
§ 10
Ustala się dochody i wydatki z zakresu ochrony środowiska:
1) dochody bieżące w kwocie 690.000 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt tysięcy złotych), zgodnie z Tabelą Nr 9;
2) wydatki w kwocie 690.000 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt tysięcy złotych), zgodnie z Tabelą Nr 10.
§ 11
Ustala się:
1) wydatki majątkowe do realizacji w 2012 r., zgodnie z Tabelą Nr 12;
2) plan dochodów budżetu państwa związany z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w 2012 r., zgodnie z Tabelą Nr 11.
§ 12
Upoważnia się Wójta Gminy do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.
§ 13
Upoważnia się Wójta Gminy do:
1) dokonywania przeniesień wydatków w ramach działu na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy;
2) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do dokonywania zmian w planie wydatków bieżących jednostki pomiędzy paragrafami w ramach grup wydatków w rozdziale.
§ 14
1. Część opisowa budżetu Gminy stanowi Załącznik Nr 1 do uchwały.
2. Tabele od nr 1 do nr 12 stanowią odpowiednio załączniki od nr 2 do nr 13 do uchwały.
3. W Załączniku Nr 14 do uchwały ustala się planowane kwoty dotacji udzielanych z budżetu Gminy.
§ 15
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Załącznik 1
Budżet Gminy Pabianice na 2012 r. - część opisowa [Podział strony (Orientacja pionowa)]
1
Planowany budżet Gminy Pabianice na 2012 r.:
- po stronie dochodów stanowi kwotę - 24.431.873,00 zł
- po stronie wydatków stanowi kwotę - 28.159.104,06 zł
2
Planowany deficyt budżetowy w kwocie 3.727.231,06 zł proponuje się pokryć nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie 450.136 zł, zaciągniętą pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 1.200.000 zł i kredytem bankowym w kwocie 2.077.095,06 zł.
3
Przy opracowaniu dochodów budżetu Gminy na 2012 r. brano pod uwagę przewidywane wykonanie niektórych dochodów za 2011 r., planowane stawki podatkowe i przypisy ustalone na podstawie deklaracji podatkowych, ustaloną stawkę opłat za sprzedaż wody, kwoty dotacji celowych na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej na podstawie informacji z Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego i Krajowego Biura Wyborczego, kwotę subwencji oświatowej oraz udziałów w dochodach budżetu państwa na podstawie pozyskanej informacji z Ministerstwa Finansów.
4
Zaplanowano pozyskanie dochodów ze zbycia praw majątkowych w związku z planowanym przejęciem nieruchomości przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pod budowę obwodnicy S-8.
5
Wobec powyższego dochody ustalono w następujący sposób:
6
W dziale 020 - Leśnictwo zaplanowano wpływy za obwody łowieckie znajdujące się na terenie Gminy w kwocie 2.100 zł.
7
W dziale 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę - dochody z tytułu wpływu z usług za sprzedaż wody z wodociągów wiejskich ustalono na kwotę 520.000 zł. Przy planowaniu wzięto pod uwagę obowiązującą stawkę opłat za wodę tj. 2,07 zł netto. Zaplanowano wpływ 2.000 zł z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat.
8
W dziale 600 - Transport i łączność zaplanowano kwotę 4.000 zł z tytułu wpływu środków z różnych dochodów.
9
W dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa ustalono wpływy na kwotę 680.900 zł, z czego 60.000 zł to wpływy z renty planistycznej, 18.000 zł to dochody z najmu i dzierżawy majątku gminy, 2.700 zł - wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości, 200 zł - wpływy z różnych opłat, oraz 600.000 zł wpływy z tytułu zbycia praw majątkowych w związku z budową na gminnych nieruchomościach obwodnicy S-8.
10
W dziale 750 - Administracja publiczna zaplanowano dotację celową na wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 48.155 zł.
11
Zaplanowano też dochody gminy związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w kwocie 6 zł.
12
Odsetki od rachunków bankowych i lokat zaplanowano na kwotę 200.000 zł, a wpływy z różnych dochodów to suma 47.000 zł.
13
W dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zaplanowano dotację celową przyznaną z Krajowego Biura Wyborczego w kwocie 1.065 zł na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców.
14
W dziale 754 - Bezpieczeństwo i publiczne i ochrona przeciwpożarowa zaplanowano dotację celową w wysokości 1.500 zł na wykonywanie zadań związanych z obroną cywilną.
15
W dziale 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem ustalono dochody na kwotę 14.076.622 zł.
16
Na kwotę tę składają się między innymi zaplanowane wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych od działalności gospodarczej opłacone w formie karty podatkowej na kwotę 14.000 zł. Kwotę tę zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania w 2011 r., podwyższając ją wskaźnikiem 4,5%.
17
Zaplanowane wpływy z podatku rolnego, leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych wynoszą 6.795.380 zł. Jest to kwota ustalona na podstawie zadeklarowanych w 2011 r. powierzchni nieruchomości i przyjętych stawek podatkowych na 2012 r. oraz przyjętych powierzchni gruntów rolnych na podstawie przypisów w 2011 r. i stawki podatku rolnego jaka wynika ze średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały 2011 r., podanej przez GUS, tj. 74,18 zł za 1 q.
18
Podatek od czynności cywilnoprawnych ustalono na podstawie przewidywanego wykonania w 2011 r.
19
Podatek od środków transportowych zaplanowano na kwotę 90.000 zł, biorąc pod uwagę aktualną ilość podatników, zaewidencjonowanych pojazdów oraz podwyższone stawki podatku od środków transportowych o 4.5 %.
20
Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych ustalono na kwotę 2.009.900 zł. Przy ustalaniu podatku od nieruchomości i podatku rolnego zastosowano takie same zasady jak przy wyliczeniu tychże podatków od osób prawnych. Nie zaplanowano wpływów z tych tytułów w 100% jakie wychodzą z wyliczeń, ponieważ nie wszyscy płacą podatek w terminie i jednocześnie w trakcie roku zachodzą liczne zmiany między nieruchomościami (przeklasyfikowania).
21
Podatek od środków transportowych ustalono na podstawie aktualnego stanu podatników i stanu zaewidencjonowanych środków transportowych oraz zwiększonych stawek podatku o 4,5%.
22
Podatek od czynności cywilnoprawnych ustalono w wysokości 460.000 zł, na podstawie przewidywanego wykonania w 2011 r., podwyższając je o 4,5 %.
23
Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw, tj. wpływy z opłaty skarbowej ustalono na kwotę 20.000 zł, zakładając, że będą one nie niższe niż w 2011 r., wpływy z opłaty adiacenckiej i wpływy za zajęcie pasa drogowego zaplanowano w wysokości 150.000 zł, na podstawie przewidywanych ilości wycen nieruchomości i przewidywanych inwestycji związanych z zajęciem pasa drogowego.
24
Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, tj. udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych zaplanowano na podstawie prognozy przedstawionej przez Ministerstwo Finansów pismem Nr ST3-4820/17/2011 na kwotę 5.049.522 zł. Jest to kwota wyższa o 367.687 zł od planowanej na 2011 r.
25
Podatek dochodowy od osób prawnych ustalono na podstawie przewidywanego wykonania w 2011 r., tj. na kwotę 20.000 zł.
26
W dziale 758 - Różne rozliczenia zaplanowano subwencję oświatową na kwotę 5.321.237 zł, której wysokość określiło Ministerstwo Finansów pismem Nr ST3-4820/17/2011. Jest ona wyższa w stosunku do planowanej na 2011 r. o 609.038 zł (wzrost o 8,9 %).
27
Na 2012 r. Ministerstwo Finansów naliczyło dla naszej gminy część wyrównawczą subwencji ogólnej w kwocie 525.496 zł.
28
W dziale 851 - Ochrona zdrowia - wpływy z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu zaplanowano w wysokości 62.000 zł, tj. na poziomie planowanego wykonania w 2011 r.
29
W dziale tym zaplanowano dochody z tytułu usług dotyczących świadczeń medycznych z Narodowego Funduszu Zdrowia i pozostałych usług stomatologicznych nierefundowanych przez NFZ w kwocie 850.000 zł.
30
W dziale 852 - Pomoc społeczna - zaplanowane dotacje celowe na realizację bieżących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej zostały ustalone w oparciu o pismo z Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego Nr FN.I-3110-14.2011 na kwotę 1.146.332 zł, a dotacje na zadania własne na kwotę 219.260 zł. Ponadto w tym dziale planuje się dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań bieżących z zakresu administracji rządowej w kwocie 6.000 zł.
31
W dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zaplanowano dochody w wysokości 718.200 zł, z czego 28.000 zł to planowane wpływy za korzystanie z kanalizacji gminnej, 200 zł odsetki od nieterminowych wpłat.
32
Wpływy z opłat i kar za korzystanie ze środowiska zaplanowano na podstawie planowanego wykonania za 2011 r. na kwotę 690.000 zł.
33
Wydatki budżetu Gminy Pabianice zaplanowano zgodnie z potrzebami, tak aby zapewnić prawidłową realizację zadań własnych i zleconych. Projektowane wydatki zawarte w Tabeli Nr 3 obejmują wynagrodzenia i składki, wydatki statutowe, tj. związane z działalnością bieżącą, dotacje, świadczenia na rzecz osób fizycznych, tj. świadczenia społeczne i różne wydatki na rzecz osób fizycznych, wydatki majątkowe.
34
W poszczególnych działach planowane są następujące wydatki:
35
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - 2.423.000 zł
36
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- wpłaty gmin na rzecz izb rolniczych - 14.000 zł
- dotację celową dla spółki wodnej (konserwacja urządzeń melioracyjnych) - 70.000 zł
- wydatki inwestycyjne na infrastrukturę sanitacyjną wsi, tj. na budowę kanalizacji we wsi Jadwinin - 350.000 zł, na budowę kanalizacji we wsi Piątkowisko - 1.500.000 zł
- wydatki inwestycyjne związane z budową i rozbudową wodociągów wiejskich - 489.000 zł
37
Dział 600 - Transport i łączność - 3.824.813,88 zł
38
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- komunikację na terenie Gminy Pabianice - 580.000 zł, zgodnie z przewidywanymi ryczałtami i dopłatą do wozokilometra,
- utrzymanie dróg publicznych gminnych - 3.144.813,88 zł.
39
Zaplanowano fundusz płac, dodatkowe wynagrodzenie roczne, składki od wynagrodzeń na 2 etaty dla pracowników zatrudnionych do prac drogowych oraz dopłatę do zatrudnienia pracowników interwencyjnych w wysokości 128.900 zł. Na wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia z osobami fizycznymi na sprzątanie wiat przystankowych przy drogach i umowy związane z utrzymaniem przejezdności dróg w okresie zimowym) przewiduje się 51.100 zł, tj. 4,5 % więcej w stosunku do planowanego wykonania wydatków w 2011 r. Pozostałe wydatki związane z zadaniami statutowymi zaplanowano w kwocie 361.200 zł, z przeznaczeniem na bieżące utrzymanie dróg, tj. odśnieżanie, zwalczanie śliskości na drogach, remonty cząstkowe dróg - łatanie dziur, równanie dróg równiarką samojezdną, oznakowanie dróg, zakup szlaki, zakup kruszywa, zakup paliwa do ciągnika, przeglądy techniczne, zakup części do ciągnika, ubezpieczenie dróg i ciągnika, budowę przepustów drogowych, udrażnianie rowów przydrożnych, likwidację zakrzewień ograniczających widoczność przy poboczach dróg, remonty wiat przystankowych, malowanie barierek mostów i znaków poziomych na jezdni.
40
W ramach ogólnej kwoty wydatków bieżących wyodrębniono tutaj kwotę 8.308,58 zł jako fundusz sołecki przeznaczony na remont dróg sołectwa Gorzew-Okołowice.
41
W ramach świadczeń na rzecz osób fizycznych zaplanowano kwotę 2.000 zł na zakup odzieży ochronnej i środków BHP dla osób pracujących na drogach.
42
Na wydatki inwestycyjne związane z modernizacją istniejących dróg zaplanowano kwotę 2.601.613,88 zł, zgodnie z danymi zawartymi w wykazie nakładów inwestycyjnych w 2012 r. W ramach tej kwoty wyodrębniono wydatki na fundusz sołecki sołectwa Wola Żytowska na modernizację części drogi Wola Żytowska-Konin - 11.613,88 zł.
- dotację dla Powiatu Pabianickiego na opracowanie dokumentacji związanej z modernizacją dróg powiatowych w miejscowości Szynkielew - Kudrowice - Petrykozy w wysokości 100.000 zł.
43
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 196.384 zł
44
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- wydatki bieżące związane z utrzymaniem budynków komunalnych, z załatwianiem spraw dotyczących gospodarki gruntami i nieruchomościami - 53.528,89 zł, tj. wypisy z rejestru gruntów, dokumentacja podziału gruntów,
- wycenę gruntów do zastosowania opłaty adiacenckiej - 40.000 zł,
- odszkodowania za przejęte grunty - 30.000 zł,
- inwestycje, w ramach których planuje się wykup gruntów pod drogi - 30.000 zł oraz budowę przyłącza wodociągowego do działki gminnej w Hermanowie (f.sołecki) - 5.000 zł.
45
W ramach tego działu zaplanowano wydatki bieżące związane z funduszem sołeckim w wysokości 37.855,11 zł, zgodnie z wykazem wydatków umieszczonym w Tabeli Nr 8.
46
Dział 710 - Działalność usługowa - 112.000 zł
47
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który będzie przygotowywany w następstwie przyjętego w 2012 roku Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Pabianice - 100.000 zł,
- pozostałe wydatki bieżące związane z opracowaniami geodezyjnymi i kartograficznymi - 12.000 zł.
48
Dział 750 - Administracja publiczna - 2.765.278 zł
49
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- wykonanie zadań zleconych przez Urząd Wojewódzki - 48.155 zł
50
Z kwoty tej za wykonywanie prac zleconych zaplanowano wynagrodzenie na kwotę 38.173 zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne - 2.500 zł, pochodne od wynagrodzeń - 7.140 zł. Wydatki statutowe, tj. związane z działalnością bieżącą wynosić będą 342 zł, z przeznaczeniem na koszty transportu dowodów osobistych - 192 zł, wydatki związane z akcją kurierską i świadczeniami na rzecz obrony - 150 zł.
- działalność Rady Gminy - 195.000 zł
51
W kwocie tej uwzględniono diety dla radnych i sołtysów za posiedzenia w komisjach i sesjach Rady - 180.000 zł oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Rady w kwocie 15.000 zł.
- funkcjonowanie Urzędu Gminy - 2.515.123 zł
52
W ramach tej kwoty na grupę wydatków wynagrodzenia i składki od nich naliczane planuje się kwotę 1.962.323 zł. Z kwoty tej na wynagrodzenia dla pracowników urzędu przypada 1.430.335 zł, w której to kwocie przewidziano podwyżkę płac dla pracowników o 10 % ze względu na nie podwyższenie wynagrodzeń w 2011 r. Proponuje się wyrównanie wynagrodzeń o wskaźnik inflacji za 2011 r. i przewidywany w 2012 r. oraz niewielką podwyżkę. Zapewnia się środki na wypłatę nagród jubileuszowych dla 4 pracowników w wysokości 26.500 zł. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zaplanowano na kwotę 120.000 zł, a pochodne od wynagrodzeń, tj. składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy na 284.488 zł. Na wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia) przewiduje się 5.000 zł.
53
W rozdziale tym, w związku z likwidacją rozdziału związanego z poborem podatków i innych opłat, ujęto planowaną prowizję dla sołtysów za zbierany podatek w wysokości 96.000 zł. Nie planuje się tutaj odpraw emerytalnych. Na ewentualne odprawy planuje się kwoty w rezerwie celowej na Urzędzie Gminy.
54
Wydatki statutowe, na które składają się wydatki związane z utrzymaniem budynku takie jak ogrzewanie, energia, konserwacje i naprawy bieżące oraz wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu (opłaty telefoniczne, opłaty pocztowe, opłaty bankowe, naprawa urządzeń biurowych, zakupy artykułów biurowych, opłaty licencyjne, opłaty za nadzór nad programami, zakup środków czystości, szkolenia, ryczałty samochodowe, podróże służbowe, fundusz świadczeń socjalnych, remonty w urzędzie) oraz wydatki związane z poborem podatków stanowić będą kwotę 534.800 zł.
55
Ogólnie wydatki bieżące zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania w 2011 r., bez prac remontowych.
56
W poszczególnych paragrafach wydatki bieżące planuje się w następujący sposób:
- zakup materiałów i wyposażenia (środki czystości, artykuły gospodarstwa domowego, czasopisma, artykuły piśmiennicze, artykuły biurowe takie jak segregatory, koperty, długopisy, spinacze, zakup mebli, druki, akcesoria komputerowe, tonery, wymiana komputerów itp.) - 137.100 zł
- zakup energii, wody i gazu - 35.000 zł
- zakup usług zdrowotnych - 4.200 zł
- zakup usług dostępu do sieci internet - 7.000 zł
- opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej - 8.000 zł
- opłaty z tytułu zakupu usług telefonii stacjonarnej - 20.000 zł
- podróże służbowe krajowe (ryczałty samochodowe, delegacje) - 35.000 zł
- różne opłaty i składki (ubezpieczenie majątku gminy) - 3.600 zł
- szkolenia pracowników - 11.000 zł
- zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji - 35.000 zł
- odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - 32.400 zł
- zakup usług pozostałych (opłaty pocztowe, bankowe, konwój, opłaty monitoringu urzędu, opieka autorska nad programami, usługi prawnicze, naprawa sprzętu biurowego i konserwacja, wywóz nieczystości opłaty za wodę i kanalizację, opłaty kominiarskie, przeglądy sprzętu gaśniczego naprawy i inne) - 176.300 zł
- wpłaty na PFRON - 30.200 zł
57
W pozostałej działalności zaplanowano kwotę 7.000 zł na reprezentację Gminy.
58
Dział 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - 1.065 zł
59
W dziale tym zaplanowano wydatki na wynagrodzenia bezosobowe i pochodne od wynagrodzeń na aktualizację spisu wyborców (jako zadanie zlecone) - 1.065 zł.
60
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 417.628,11zł
61
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- działalność ochotniczych straży pożarnych - 416.128,11 zł
62
W kwocie tej mieszczą się zaplanowane wydatki na wynagrodzenia osobowe kierowców i mechaników w wysokości 13.020 zł. Dodatkowe wynagrodzenie roczne ustalono na sumę 1.300 zł, pochodne od wynagrodzeń na kwotę 6.000 zł, a wynagrodzenia bezosobowe na kwotę 56.000 zł (umowy zlecenia z kierowcami i mechanikami).
63
Pozostałe wydatki bieżące - statutowe związane z utrzymaniem gotowości bojowej ochotniczej straży planuje się w kwocie 199.772 zł (w tym planowane w ramach funduszu sołeckiego - 24.121,65 zł). Są to wydatki związane z naprawą i remontem sprzętu pożarniczego i wozów bojowych, przeglądami technicznymi, ubezpieczeniem kierowców i mechaników, ogrzewaniem garaży, opłatami za energię elektryczną, zakupem paliwa, zakupem sprzętu pożarniczego oraz sfinansowaniem nagród dla uczestników konkursu „Młodzież zapobiega pożarom”, pokryciem kosztów wyżywienia dla strażaków biorących udział w manewrach pożarniczych. Ponadto w ramach tej kwoty dokonuje się bieżących remontów w budynkach i garażach straży.
64
Na świadczenia na rzecz osób fizycznych zaplanowano kwotę 39.872 zł. W kwocie tej zaplanowano wypłatą ekwiwalentu pieniężnego za udział członków ochotniczych straży pożarnych w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę oraz zakup umundurowania. W ramach tej kwoty fundusz sołecki związany z zakupem umundurowania stanowi kwotę 7.262,05 zł (sołectwo Żytowice).
65
Zaplanowano również dotację w wysokości 32.000 zł na zakup sprzętu pożarniczego i umundurowania strażackiego oraz na przeprowadzenie remontów w strażnicach zgodnie ze złożonymi wnioskami przez OSP w Pawlikowicach, OSP w Janowicach oraz OSP w Koninie.
66
W ramach funduszu sołeckiego, na wydatki inwestycyjne, zaplanowano kwotę 68.164,11 zł z przeznaczeniem na utwardzenie terenu przed strażnicami OSP w Pawlikowicach (22.171,03 zł), OSP w Janowicach (12.155,52 zł ), budowę garażu i utwardzenie placu przy OSP w Piątkowisku (33.837,56 zł).
67
W rozdziale 75414 - Obrona cywilna na wydatki związane z zadaniami statutowymi związanymi z obroną cywilną w gminie, w ramach dotacji celowej, zaplanowano kwotę 1.500 zł.
68
Dział 758 - Różne rozliczenia - 1.030.210 zł
69
W dziale tym zaplanowano:
- rezerwę ogólną - 110.000 zł,
- rezerwę celową na działalność inwestycyjną - 200.000 zł (na ewentualną zmianę planu wydatków inwestycyjnych jakie mogą zaistnieć po opracowaniu kosztorysów),
- rezerwę celową na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oświacie (podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli, nieprzewidziane odprawy emerytalne, urlopy zdrowotne) - 314.210 zł,
- rezerwę celową na remonty w szkołach podstawowych - 100.000 zł,
- rezerwę celową dla Urzędu Gminy na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń (odprawy emerytalne, nagrody wójta) - 75.000 zł,
- rezerwę celową na realizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - 10.000 zł,
- rezerwę celową na organizację wypoczynku letniego - 70.000 zł,
- rezerwę celową na dotacje na sport - 95.000 zł,
- rezerwę celową na dotację do Powiatu na wynagrodzenie metodyka - 6.000 zł,
- rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe - 50.000 zł.
70
Dział 801 - Oświata i wychowanie - 8.491.322,00 zł
71
Budżet na utrzymanie 4 szkół podstawowych ustalono na podstawie opracowanych preliminarzy z poszczególnych jednostek oświatowych, po uprzednim poinformowaniu przez Wójta o wskaźniku jaki należy przyjąć do planowania budżetów, tj. o wskaźnik inflacji 4,5 % do ustalenia wydatków bieżących.
72
Środki na planowane podwyżki płac o wskaźnik 4,5 % dla kadry nauczycielskiej na 2012 r. przeniesiono do rezerwy.
73
Po zbilansowaniu i korektach preliminarzy budżet szkół podstawowych na 2012 r. ustalono na kwotę 4.827.933 zł.
74
Z kwoty tej na nagrody i wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń zaplanowano kwotę 204.054 zł, która w stosunku do planowanego wykonania w 2012 r. wzrasta o 6 %. Związane to jest ze wzrostem wynagrodzeń.
75
Na wynagrodzenia nauczycieli, obsługi i administracji, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz pochodne od wynagrodzeń zaplanowano kwotę 3.656.233 zł, która w stosunku do planowanego funduszu płac wraz z pochodnymi na 2011 r. wzrasta średnio o 9,5 %. Na wzrost funduszu płac w 2012 r. mają wpływ podwyżki dla kadry nauczycielskiej od miesiąca września 2011 r. średnio o 7%. W funduszu płac uwzględniono planowane do wypłaty nagrody jubileuszowe i nagrody dyrektora.
76
Wydatki statutowe zaplanowano w wysokości 967.646 zł. W kwocie tej 38.588,36 zł stanowi Fundusz Sołecki, który przeznacza się na doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, wyposażenie do sal lekcyjnych, wyposażenie w sprzęt sportowy oraz remont ogrodzenia.
77
Wobec powyższego kwota planowanych pozostałych wydatków statutowych związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem czterech szkół podstawowych wynosi 929.057,64 zł.
78
W kwocie tej uwzględniono fundusz świadczeń socjalnych oraz wydatki związane z utrzymaniem budynków i funkcjonowaniem szkół (wydatki związane z zakupem oleju opałowego na ogrzewanie, wydatki za energię elektryczną, wodę, wywóz nieczystości, zakup materiałów biurowych, środków czystości, opłaty pocztowe i telefoniczne, prenumerata czasopism, zakup pomocy naukowych, delegacje służbowe, opłaty monitoringowe, ubezpieczenie majątku, zakup akcesoriów komputerowych i licencji).
- na utrzymanie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych zaplanowano kwotę 598.908 zł
79
W ramach tych środków zaplanowano wynagrodzenia osobowe dla kadry nauczycielskiej, dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody dyrektora, nagrody jubileuszowe oraz składki od wynagrodzeń na ogólną kwotę 535.168 zł, która wzrasta w stosunku do zakładanego planu na 2011 r. o 8,8 %. Na taki wzrost funduszu płac ma wpływ podwyżka wynagrodzeń od m-ca września 2011 r. średnio o 7 %, zatrudnienie nauczycieli o najwyższych kwalifikacjach, co wiąże się z wyższym wynagrodzeniem (nauczyciel dyplomowany i mianowany) oraz planowane nagrody jubileuszowe. Planowany fundusz płac na podwyżki dla nauczycieli w 2012 r. przeniesiono do rezerwy celowej.
80
Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń planuje się na kwotę 37.450 zł. Pozostałe wydatki wzrastają o 4,5 % i wynoszą 26.290 zł (zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).
- na działalność przedszkola funkcjonującego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piątkowisku zaplanowano kwotę 277.743 zł
81
Zaplanowano fundusz płac na wynagrodzenia dla kadry nauczycielskiej i obsługi, dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrodę dyrektora oraz składki od wynagrodzeń na kwotę 222.043 zł, zgodnie z danymi przedstawionymi w preliminarzu przedszkola w Żytowicach. Planowany fundusz płac wraz z pochodnymi na 2012 r. wzrasta w stosunku do planowanego wykonania w 2011 r. o 7,9 %. Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń ustalono na kwotę 12.700 zł (dodatki mieszkaniowe i sprawy bhp). Pozostałe wydatki bieżące stanowią kwotę 43.000 zł. Składa się na nie planowany fundusz socjalny oraz wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem przedszkola. Planowane wydatki bieżące są wyższe niż wynika to ze wskaźnika inflacji - 4,5 % w związku z planowaną wyższą kwotą na opłaty za energię i wodę oraz zwiększonym odpisem na fundusz socjalny, co spowodowane jest dodatkowym etatem.
82
Zaplanowano dotację na dzieci uczęszczające do przedszkoli niepublicznych na terenie gminy Lutomiersk, Ksawerów, Miasta Łódź i Miasta Pabianice jako zwrot dotacji poniesionych przez wymienione gminy - 105.000 zł.
- na funkcjonowanie 12 oddziałów Gimnazjum w Piątkowisku zaplanowano kwotę 1.953.510,00 zł, według przedstawionego skorygowanego preliminarza przez Dyrektora Gimnazjum. Zakładany wzrost funduszu płac o 4,5 % w 2012 r. z tytułu podwyżek dla nauczycieli przeniesiono do rezerwy celowej. W ramach wyżej wymienionej kwoty na wynagrodzenia dla nauczycieli oraz obsługi i administracji, na dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody dyrektora, nagrody jubileuszowe wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, tj. składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, przypada 1.573.010 zł. Planowany fundusz wraz z pochodnymi wzrasta w 2012 r. w stosunku do przewidywanego wykonania w 2011 o 9,1 %. Na taki wzrost funduszu ma wpływ głównie 7 % podwyżka płac dla kadry nauczycielskiej od m-ca września 2011 r. Pozostałe wydatki statutowe planuje się o 4,5 % wyższe w stosunku do planowanego wykonania w 2011 r., a składają się na nie - zakup oleju opałowego do ogrzewania budynku, zakup energii, wywóz nieczystości, opłaty za wodę, artykuły biurowe, środki czystości, opłaty telefoniczne, delegacje, pomoce naukowe, ubezpieczenia, opłaty za monitorowanie budynku, zakup licencji oraz zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
83
Świadczenia na rzecz osób fizycznych (dodatek wiejski i mieszkaniowy oraz sprawy bhp) zaplanowano w kwocie 88.000 zł.
- na dowożenie uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum zaplanowano kwotę 648.778 zł. Na kwotę tę składa się wynagrodzenie dla kierowcy „ Gimbusa” - 40.000 zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne - 3.000 zł, pochodne od wynagrodzeń - 11.708 zł, wynagrodzenia bezosobowe (umowy zlecenia z osobami sprawującymi opiekę nad dowożonymi dziećmi do szkół) - 130.000 zł, wydatki osobowe niezliczone do wynagrodzeń (odzież ochronna, ekwiwalent za pranie) - 1.200 zł. Pozostałą kwotę wydatków bieżących, tj. 462.870 zł planuje się na opłacenie zakupionej usługi - dowóz dzieci - świadczonej przez przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu - 410.000 zł, na zakup paliwa, części do naprawy autobusu, przeglądy techniczne, opłaty związane z ubezpieczeniem autobusu oraz usługi związane z dowozem dzieci niepełnosprawnych - 52.870 zł.
- na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zaplanowano kwotę - 38.450 zł
- w pozostałej działalności zaplanowano kwotę 41.000 zł, z przeznaczeniem na fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów.
84
Dział 851 - Ochrona zdrowia - 2.418.800 zł
85
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- lecznictwo ambulatoryjne - 2.356.800 zł
86
W ramach tej kwoty planuje się wydatki związane z utrzymaniem jednostki budżetowej „Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Gminny Ośrodek Zdrowia w Petrykozach” z filią w Pawlikowicach w wysokości -1.299.800 zł.
87
Na wynagrodzenia kadry lekarskiej, pielęgniarskiej, administracyjnej i obsługi w ramach umowy o pracę zaplanowano kwotę 730.000 zł, a na wynagrodzenia zawarte na podstawie umowy zlecenia - 55.000 zł. Na dodatkowe wynagrodzenie roczne przewiduje się 62.500 zł. Na składki od wynagrodzeń zabezpieczono środki w wysokości 143.300 zł. Łączna kwota w grupie wydatków wynagrodzenia i składki od nich naliczane stanowi 990.800 zł.
88
Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń ustalono na kwotę 10.000 zł.
89
Wydatki bieżące - statutowe związane z funkcjonowaniem Ośrodka Zdrowia zaplanowano w kwocie 299.000 zł. Składają się na nie: zakupy niezbędnych leków oraz materiałów medycznych - 35.000 zł, zakup opału, środków czystości, materiałów biurowych - 30.000 zł, zakup energii - 10.000 zł, zakupu usług dostępu do sieci Internet - 2.000 zł, zakup usług telekomunikacyjnych - 3.000 zł, wykonywanie ekspertyz i analiz medycznych - 65.000 zł, różne opłaty i składki - 4.000 zł, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - 20.000 zł, usługi pozostałe - 130.000 zł.
90
Planuje się ponadto wydatki inwestycyjne związane z lecznictwem, a mianowicie:
- budowę Ośrodka Zdrowia w Pawlikowicach - 1.000.000 zł,
- zakup unitu stomatologicznego - 50.000 zł,
- wykonanie oświetlenia ekologicznego przy Gminnym Ośrodku Zdrowia w Petrykozach (w ramach funduszu sołeckiego) - 7.000 zł
91
Powyższe zadania inwestycyjne ujęto w planie budżetu w związku z wykupem budynku i działki Ośrodka Zdrowia w Pawlikowicach (Pawłówku) przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad spwowodwanym planowaną na tym terenie budową obwodnicy S-8.
- przeciwdziałanie alkoholizmowi - 62.000 zł.
92
Umowy zlecenia zawarte z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z profilaktyki przeciwalkoholowej stanowią tu sumę 20.000 zł
93
Pozostała kwota 42.000 zł przeznaczona będzie na realizację przyjętego przez Radę Gminy programu profilaktycznego.
94
Dział 852 - Pomoc społeczna - 1.991.572 zł
95
W dziale tym zaplanowano wydatki w ramach przyznanej dotacji celowej oraz środków własnych na:
- świadczenia społeczne przeznaczone na osoby przebywające w domach pomocy społecznej - 95.000 zł,
- świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego oraz wydatki związane z obsługą tychże świadczeń w ramach dotacji celowej w kwocie 1.144.497 zł,
- opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej - 12.397 zł
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - 130.737 zł,
- zasiłki stałe - 98.800 zł,
- dodatki mieszkaniowe dla osób posiadających bardzo niski dochód - 6.700 zł,
- utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - 363.756 zł
96
Z planowanej kwoty na wynagrodzenia przypada kwota 267.400 zł, na dodatkowe wynagrodzenie roczne - 19.550 zł, na składki od wynagrodzeń - 43.826 zł. Planuje się wzrostu funduszu płac z tytułu podwyżek o wskaźnik 4,5 %. Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń planuje się w wysokości 1.080 zł. Wydatki statutowe stanowią kwotę 31.900 zł i będą przeznaczone na opłaty telefoniczne, pocztowe, zakup materiałów i wyposażenia, środki czystości, zakup akcesoriów komputerowych, opłaty licencyjne, podróże służbowe krajowe, fundusz świadczeń socjalnych.
- pozostałą działalność - 139.685 zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie dożywiania uczniów w szkołach - 45.000 zł, stypendia socjalne - 50.000 zł, prace społecznie użyteczne - 30.000 zł, inne świadczenia społeczne -14.685 zł.
97
Wydatki planowane w dziale Pomoc Społeczna zostaną pokryte dotacją celową na zadania zlecone w wysokości 1.146.332 zł i dotacją na zadania własne z Urzędu Wojewódzkiego w kwocie 219.260 zł. Pozostałe wydatki, tj. 625.980 zł - pokryte zostaną z dochodów własnych gminy.
98
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - 264.932 zł
99
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- utrzymanie świetlic szkolnych - 224.932 zł.
100
Na kwotę tą mają wpływ zaplanowane wyższe wynagrodzenia i składki od wynagrodzeń w związku ze zwiększoną ilością godzin świetlicowych (zwiększony etat) w Szkole Podstawowej w Piątkowisku, wydłużenie czasu funkcjonowania świetlicy oraz podwyżka wynagrodzeń dla kadry nauczycielskiej w 2011 r. od miesiąca września średnio o wskaźnik 7 %
101
W ogólnej kwocie mieści się tutaj planowany fundusz płac na 2012 r. bez planowanych podwyżek. Planowana kwota na podwyżki dla nauczycieli o wskaźnik 4,5 % w 2012 r. została przeniesiona do rezerwy celowej. Planuje się w grupie wydatków wynagrodzenia oraz składki od wynagrodzeń kwotę 198.593 zł. Stanowi to wzrost w stosunku do planowanego funduszu płac i pochodnych na 2011 r. o 8,6 %.
102
Wydatki na utrzymanie świetlic zaplanowano według potrzeb przedstawionych w preliminarzach szkół na sumę 11.305 zł
- pomoc materialną dla uczniów w wysokości 40.000 zł, z przeznaczeniem na stypendia dla dzieci wyróżniających się w nauce i sporcie.
103
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 2.250.708,17 zł
104
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- opłaty za odbiór ścieków z terenu gminy - 50.200 zł
- opłaty za schroniska dla zwierząt - 198.000 zł
- oświetlenie ulic, placów i dróg - 778.408,17 zł
105
Na kwotę tą składa się opłata za energię elektryczną i usługi konserwacyjne punktów świetlnych w kwocie 460.000 zł. W ramach wydatków majątkowych planuje się wydatki związane z budową oświetlenia ulicznego w miejscowości Piątkowisko, Porszewice, Rydzyny na ogólną kwotę 300.000 zł. Planuje się również wydatki majątkowe, w ramach funduszu sołeckiego, na budowę oświetlenia ulicznego we wsi Szynkielew od posesji nr 67 do 74 w wysokości 18.408,17 zł.
- wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska - 690.000 zł. W ramach tych wydatków zaplanowano wydatki statutowe na ogólną kwotę 210.000 zł, z czego na selektywną zbiórką odpadów przypadać będzie - 50.000 zł, zbiórkę odpadów wielkogabarytowych - 100.000 zł, likwidację dzikich wysypisk - 5.000 zł, organizację wycieczki ekologicznej - 40.000 zł, zakup czasopism ekologicznych - 5.000 zł, utrzymanie zieleni (zakup sadzonek drzew i inne) - 10.000 zł.
106
W ramach wydatków majątkowych planuje się budowę wodociągów łączących istniejące wodociągi w miejscowości Piątkowisko oraz wodociągi między Jadwininem i Tereninem na kwotę 445.000 zł. Planuje się tutaj również dotacje do wymianę pokryć dachowych z eternitu, tj. na pokrycie kosztów transportu i utylizacji eternitu - 35.000 zł.
- pozostałą działalność w wysokości - 534.100 zł
107
Mieszczą się tutaj wydatki związane z obsługą hydroforni i wodociągów wiejskich oraz koszty zakupu wody od Miasta Pabianice. Na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne i pochodne od wynagrodzeń dla konserwatorów i inkasenta oraz na umowy zlecenia zaplanowano kwotę 122.840 zł. Planuje się podwyżki dla pracowników w 2012 r. o wskaźnik 4.5 %. Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń (zakup odzieży ochronnej) wynoszą 1.900 zł.
108
Pozostałe wydatki bieżące, tj. statutowe to planowana kwota 409.360 zł, z czego na konserwację i awaryjną obsługę wodociągów i wymianę wodomierzy planuje się 75.000 zł. Pozostałe opłaty związane z wydobyciem wody, opłaty za energię, zakup materiałów do napraw, zakup wodomierzy planuje się na kwotę 134.360 zł. Na zakup wody z wodociągu miejskiego planuje się sumę 200.000 zł.
109
Dział 921 -Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 1.803.742,90 zł
110
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- pozostałe zadania w zakresie kultury - 136.158 zł
111
Planuje się tutaj wydatki na wynagrodzenia osobowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne i składki od wynagrodzeń (składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy) instruktora Zespołu Pieśni i Tańca „Bychlewianka” na kwotę - 35.932 zł.
112
Na wynagrodzenia bezosobowe zaplanowano kwotę 48.000 zł, w tym na:
113
* umowy zlecenia z kapelą (8 osób) - 32.316 zł,
114
* umowę zlecenie na sprzątanie sali - 7.560 zł,
115
* konserwację strojów, opiekę nad Domem Ludowym - 7.560 zł
116
* inne umowy zlecenia - 564 zł
117
Wydatki na zadania statutowe zaplanowano na kwotę 52.226 zł.
118
W ramach tej kwoty planuje się opłacenie wyjazdu na warsztaty taneczne oraz wyjazdu zespołu na zagraniczny festiwal folklorystyczny, opłaty za ogrzewanie pomieszczeń, ubezpieczenia członków zespołu, zakup niezbędnych materiałów do napraw strojów, opłacenie usługi choreografa.
- teatry (lalkowe) - 1.730 zł
119
Wyżej wymienioną kwotę zaplanowano na wynagrodzenie - umowa zlecenie z instruktorką prowadzącą z młodzieżą szkolną teatrzyk lalkowy.
- filharmonie, orkiestry, chóry i kapele - 51.510 zł
120
Z kwoty tej przeznacza się na wynagrodzenie dla dyrygenta i instruktora orkiestry dętej kwotę 19.280 zł. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zaplanowano w kwocie 1.600 zł, składki na ubezpieczenia społeczne - 3.150 zł, składki na Fundusz Pracy - 550 zł. Na wynagrodzenia bezosobowe, tj. na umowy zlecenia na drugiego instruktora orkiestry oraz na opiekę nad nieletnimi członkami orkiestry podczas wyjazdów na koncerty i występy zaplanowano 15.320 zł. Wpłaty na PFRON planuje się w wysokości 400 zł.
121
Pozostałe wydatki bieżące w kwocie 11.610 zł związane są z zakupem instrumentów i ich naprawą, ogrzewaniem pomieszczenia, w którym odbywają się próby oraz z sfinansowaniem wyjazdu orkiestry na koncert orkiestr dętych oraz wyjazdów na różne imprezy okolicznościowe.
- domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby - 596.044,90 zł
122
W ramach tych środków zaplanowano wydatki na umowy zlecenia na sprzątanie obiektu świetlicy wiejskiej w Woli Żytowskiej, na prowadzenie zajęć aerobiku, na umowę zlecenie z osobą która ma pieczę nad odpowiednim korzystaniem ze sprzętu sportowego. Łączna wartość tych umów szacowana jest na 37.000 zł.
123
W rozdziale tym zaplanowano środki na utrzymanie bieżące świetlic wiejskich (wydatki statutowe), tj. opłaty za energię, zakup opału, środków czystości, zakup materiałów i wyposażenia - 39.000 zł.
124
W ramach wydatków statutowych w tym rozdziale zaplanowano koszty utrzymania kawiarenki internetowej, w ramach funduszu sołeckiego sołectwa Kudrowice, w wysokości 4.000 zł i remont sanitariatów w świetlicy wiejskiej na piętrze budynku starego ośrodka zdrowia w Petrykozach, w ramach funduszu sołeckiego sołectwa Petrykozy, w kwocie 5.000 zł.
125
Zaplanowano tutaj wydatki inwestycyjne w wysokości 511.044,90 zł, z przeznaczeniem na budowę świetlicy wiejskiej w Koninie. W planie wydatków inwestycyjnych, w ramach funduszu sołeckiego sołectwa Konin-Majówka, znajduje się kwota 11.044,90 zł.
- biblioteki - 198.970 zł
126
W kwocie tej wynagrodzenia stanowią kwotę 104.920 zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne - 8.800 zł, składki od wynagrodzeń dla kierownika biblioteki i 3 bibliotekarek oraz pracownika administracyjnego - 21.320 zł. Wynagrodzenia bezosobowe planuje się w wysokości 4.500 zł (umowa zlecenie na obsługę informatyczną oraz umowa zlecenie na spotkanie z autorem książek dla dzieci). Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń ustalono na kwotę 500 zł.
127
Pozostałe wydatki bieżące zaplanowano na kwotę 58.930 zł, a związane są one z utrzymaniem pomieszczeń, opłatami telefonicznymi, pocztowymi, bankowymi, opłatami za energię, opłatami za usługi internetowe, zakupem niezbędnych materiałów, środków czystości, wyposażeniem w nowe zbiory biblioteczne, zakupem programów i licencji, funduszem socjalnym, szkoleniem pracowników, podróżami krajowymi, usługami remontowymi.
- pozostałą działalność - 819.330 zł
128
W kwocie tej mieszczą się wynagrodzenia bezosobowe zaplanowane na kwotę 26.500 zł (umowa zlecenie na prowadzenie kółka fotograficznego - 6.960 zł, umowy zlecenia z plastykiem na prowadzenie zajęć plastycznych z młodzieżą - 7.200 zł, na prowadzenie zajęć z obsługi komputera w ramach integracji osób starszych - 5.400 zł, obsługę wokalno-muzyczną na różnych imprezach kulturalnych - 6.940 zł).
129
Pozostałe wydatki bieżące (statutowe) planuje się na kwotę 103.299 zł. W ramach tej kwoty wyodrębnia się fundusz sołecki w kwocie 52.399,21 zł, który przeznacza się na zakup wyposażenia dla poszczególnych sołectw (namioty, stoliki, ławki, parasole - 11.057,15 zł - sołectwo Świątniki, zakup namiotów, zestawu nagłaśniającego oraz wykonanie tablicy pamięci poświęconej mieszkańcom - sołectwo Bychlew - 16.797,97 zł), dofinansowanie imprez integracyjnych, pikników rodzinnych itp. w ramach funduszu sołeckiego w poszczególnych sołectwach na ogólną kwotę - 24.544,09 zł.
130
Na organizację różnego rodzaju imprez kulturalnych takich jak spotkania opłatkowe, przeglądy i konkursy dla dzieci i młodzieży, imprezy z cyklu obrzędy i tradycje wsi polskiej, gminne święto plonów, opłaty za obsługę transportową imprez wyjazdowych w ramach integracji i poznawania kultury innych regionów Polski oraz wydatki związane z bieżącym utrzymaniem obiektu Domu Ludowego w Bychlewie zaplanowano na ogólną kwotę 50.899,79 zł.
131
Ponadto w dziale tym zaplanowano wydatki inwestycyjne w kwocie 689.531 zł na modernizację Domu Ludowego w Bychlewie.
132
Dział 926 - Kultura fizyczna - 167.648 zł
133
W dziale tym zaplanowano wydatki na:
- obiekty sportowe - 121.313 zł
134
Planuje się wydatki na wynagrodzenia bezosobowe w kwocie 16.880 zł i pochodne od wynagrodzeń w kwocie 1.000 zł (dla osób sprawujących pieczę w sprawach porządkowych na obiektach sportowych).
135
Zaplanowano kwotę 35.000 zł na dokończenie remontu boiska sportowego w Piątkowisku, tj. zakup bramek młodzieżowych, boksów dla zawodników, wykonanie trybun dla widzów.
136
Zaplanowano też środki na bieżący remont obiektu sportowego w Bychlewie - 15.000 zł.
137
Pozostałe wydatki bieżące zaplanowano na kwotę 53.433 zł. W ramach tej kwoty planuje się koszty bieżącego utrzymania obiektów (opłaty za energię, ogrzewanie, wywóz nieczystości, usługi telefoniczne, ubezpieczenie budynków, drobne remonty w pozostałych obiektach sportowych).
- pozostałą działalność - 46.335 zł
138
Planuje się tutaj wydatki bieżące związane z organizacją różnego rodzaju imprez sportowych wśród młodzieży szkolnej - 29.800 zł, w tym sfinansowanie wyjazdów młodzieży na różne zawody jako reprezentacja gminy, przejazdy na basen, oraz wydatki na nagrody dla wyróżniających się sportowców i działaczy sportowych - 3.000 zł.
139
Planuje się zawrzeć umowy zlecenia z nauczycielami sprawującymi opiekę nad dziećmi z terenu szkół gminnych dowożonych na basen (nauka pływania) oraz opłatę składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy od niektórych umów na łączną kwotę 13.535zł.
140
Reasumując należy stwierdzić, że wyżej zaplanowane wydatki będą stanowić ogólną kwotę 28.159.104,06 zł, a planowane dochody 24.431.873 zł.
141
Różnica między planowanymi dochodami a wydatkami stanowi deficyt budżetowy w kwocie 3.727.231,06 zł, który proponuje się pokryć nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w wysokości 450.136 zł, zaciągniętą pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi i zaciągniętym kredytem.
142
Na deficyt budżetowy mają wpływ planowane na 2012 r. wysoce kosztowne inwestycje np. budowa kanalizacji we wsi Piątkowisko - 1.500.000 zł, budowa Ośrodka Zdrowia w Pawlikowicach - 1.000.000 zł, czy budowa drogi o nawierzchni asfaltowej w ulicy Złotej w Piątkowisku - 2.100.000 zł.
143
Do części opisowej dołącza się opis planowanych dochodów i wydatków w formie tabelarycznej.