Uchwała X/77/2015
Rady Gminy Pabianice
z dnia 29 czerwca 2015 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z Mieszkańcami gminy Pabianice
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2013 r. poz. 594, 645, 1318, Dz.U z 2014 r. poz. 379, 1072) oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U z 2014 r. poz. 1118, 1146, 1138) uchwala się, co następuje:
§ 1
Ustala się zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z Mieszkańcami gminy Pabianice stanowiące załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.
§ 3
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Gminy Pabianice
Marek Muszczak do-prawej podpis
Załącznik 1
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z Mieszkańcami Gminy Pabianice [Podział strony (Orientacja pionowa)]
§ 1
Zasady określają tryb i zasady prowadzenia konsultacji z Mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi.
§ 2
1. Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.
2. Konsultacje w zależności od ich przedmiotu, mogą mieć zakres:
1) ogólnogminny;
2) sołecki;
3) środowiskowy.
§ 3
Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są Mieszkańcy gminy Pabianice, którzy w roku przeprowadzenia konsultacji ukończą 16 lat i przebywają na terenie gminy z zamiarem stałego pobytu.
§ 4
1. Konsultacje są przeprowadzane w celu poznania opinii Mieszkańców w sprawie poddanej konsultacjom.
2. Konsultacje mogą polegać na:
1) spotkaniu z Mieszkańcami objętego konsultacjami na zebraniu wiejskim;
2) zebranie opinii pisemnych w sprawie będącej przedmiotem konsultacji.
3. Każdy uprawniony do wzięcia udziału w konsultacjach może tylko raz wyrazić swoją opinię, o której mowa w ust. 1.
§ 5
1. O przeprowadzeniu konsultacji, ich sposobie oraz formie decyduje Wójt w drodze zarządzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) co najmniej 50 Mieszkańców gminy;
2) Rady Gminy Pabianice;
3) 5 organizacji pozarządowych.
2. Zarządzenie w sprawie konsultacji określa:
1) cel i przedmiot konsultacji/sprawę poddaną konsultacjom;
2) termin przeprowadzenia konsultacji;
3) obszar, na którym przeprowadzone będą konsultacje;
4) sposób przeprowadzenia konsultacji;
5) termin i miejsce wyłożenia materiałów dotyczących spraw będących przedmiotem konsultacji;
6) termin i miejsce udzielenia wyjaśnień i przyjmowania opinii mieszkańców;
7) wyznaczone jednostki do udzielania wyjaśnień i przyjmowania opinii;
8) treść pytania konsultacyjnego albo warianty rozwiązania sprawy podlegającej konsultacji;
9) terminarz czynności związanych z przeprowadzaniem konsultacji;
10) formę prezentacji wyników konsultacji i sposobu ich wykorzystania.
3. Zarządzenie konsultacji podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty, w BIP i na stronie internetowej Urzędu Gminy.
§ 6
1. Rada występuje z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji w formie uchwały, w której opisuje przedmiot konsultacji i proponuje tryb ich przeprowadzenia.
2. Na wniosek Rady, Wójt nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji.
§ 7
1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, zwany dalej Wnioskiem składa się do Wójta.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) określenie przedmiotu konsultacji;
2) proponowany czas trwania konsultacji;
3) proponowane formy konsultacji;
4) jeśli prowadzone konsultacje nie będą obejmować obszaru całej Gminy, wskazanie ograniczenia zasięgu konsultacji do wyznaczonego obszaru lub zainteresowanych środowisk;
5) uzasadnienie wniosku zawierające określenie celu jaki ma zostać osiągnięty.
3. Wnioskodawcy wskazani w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 dołączają dodatkowo:
1) listę osób popierających Wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, roku urodzenia, adresów oraz własnoręcznymi ich podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej –jej nazwę, siedzibę, aktualny statut oraz odpis z właściwego rejestru, w nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy – określenie przedmiotu konsultacji;
2) wskazanie osoby lub organizacji uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawców wraz z jej danymi kontaktowymi.
4. Niekompletne Wnioski złożone przez Wnioskodawców określonych w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni roboczych od daty powiadomienia o brakach. Powiadomienie wysyła się na adres osoby uprawnionej do reprezentowania wskazanej we Wniosku. W przypadku, gdy braki nie zostaną uzupełnione w powyższym terminie Wniosek nie podlega rozpatrzeniu.
§ 8
1. Wójt rozpatruje Wniosek, uwzględniając istotność przedmiotu konsultacji dla Mieszkańców, koszty konsultacji oraz zasadność proponowanego sposobu konsultacji.
2. Kompletny wniosek jest rozpatrywany przez Wójta w terminie 21 dni od dnia złożenia.
3. Wójt po rozpatrzeniu wniosku może:
1) ogłosić konsultacje;
2) odmówić przeprowadzenia konsultacji.
4. Wójt po rozpatrzeniu wniosku, nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji w przypadku, gdy co najmniej 3 % Mieszkańców poprze wniosek o ich przeprowadzenie.
5. W przypadku uwzględnienia Wniosku, Wójt wydaje zarządzenie o przeprowadzeniu konsultacji, określające czas trwania i zakres konsultacji.
6. O odmowie przeprowadzenia konsultacji lub o wydaniu zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji Wójt informuje Wnioskodawców w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty rozstrzygnięcia.
7. Odmowa przeprowadzenia konsultacji, a także zmiana zakresu ich przeprowadzenia wymaga pisemnego uzasadnienia.
§ 9
1. Wójt powołuje zespół do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.
2. W skład Zespołu mogą wchodzić eksperci do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.
3. Zasady powołania i tryb pracy Zespołu określa Wójt w drodze zarządzenia.
§ 10
1. Czas trwania konsultacji nie powinien być krótszy niż 14 dni, chyba że szczególnie ważne przyczyny uzasadniają przeprowadzenie konsultacji w krótszym czasie.
2. Informacje o konsultacjach umieszcza się co najmniej na 14 dni przed planowaną datą ich rozpoczęcia na stronie internetowej, stronie Biuletynu Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w innych formach właściwych ze względu na przedmiot konsultacji.
§ 11
1. Konsultacje przeprowadza się co najmniej w dwóch niżej podanych formach:
1) debata publiczna;
2) otwarte spotkania lub warsztaty z przedstawicielami organizacji pozarządowych;
3) zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;
4) formularze konsultacyjne – ankiety zawierające zestaw pytań lub wariantów do wyboru przez uczestników konsultacji;
5) badania sondażowe;
6) wybór pomiędzy przedstawionymi propozycjami w drodze głosowania.
2. Wójt dokonuje wyboru form konsultacji społecznych w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności, w tym co najmniej jednego spotkania z Mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie uwag do protokołu.
§ 12
1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się raport podsumowujący, zawierający co najmniej informacje o:
1) podmiotach zaangażowanych w konsultacje;
2) przebiegu konsultacji i wykorzystanych formach konsultacji;
3) zgłoszonych głównych uwagach, wynikach badań oraz odniesieniu się do nich przez przedstawicieli Wójta;
4) złożonych wnioskach, wynikach badań społecznych;
5) wnioskach uwzględnionych;
6) wnioskach odrzuconych wraz z uzasadnieniem przyczyny ich odrzucenia;
7) rozstrzygniętych lub rekomendowanych kierunkach działań;
8) obszarach, w których nie osiągnięto konsensusu.
2. Raport podlega opublikowaniu w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji społecznych.
§ 13
Termin przeprowadzenia konsultacji wynosi co najmniej 40 dni, a jego bieg rozpoczyna się po upływie co najmniej 7 dni od dnia zarządzenia konsultacji.
§ 14
1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:
1) wyniki konsultacji;
2) liczbę uczestniczących w konsultacjach;
3) sposób przeprowadzenia konsultacji.
2. Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach, podpisuje osoba sporządzająca.
3. Protokół z wynikiem konsultacji przekazuje się niezwłocznie po ich zakończeniu Przewodniczącemu Rady Gminy Pabianice oraz Wójtowi oraz ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 15
Organy Gminy nie są związane wynikami konsultacji.
1
.