Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2013 r. poz. 594, 645, 1318, Dz.U z 2014 r. poz. 379, 1072) oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U z 2014 r. poz. 1118, 1146, 1138) uchwala się, co następuje:
Załącznik 1
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z Mieszkańcami Gminy Pabianice [Podział strony (Orientacja pionowa)]
§ 1
Zasady określają tryb i zasady prowadzenia konsultacji z Mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi.
§ 2
1.
Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.
2.
Konsultacje w zależności od ich przedmiotu, mogą mieć zakres:
1)
ogólnogminny;
2)
sołecki;
3)
środowiskowy.
§ 3
Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są Mieszkańcy gminy Pabianice, którzy w roku przeprowadzenia konsultacji ukończą 16 lat i przebywają na terenie gminy z zamiarem stałego pobytu.
§ 4
1.
Konsultacje są przeprowadzane w celu poznania opinii Mieszkańców w sprawie poddanej konsultacjom.
2.
Konsultacje mogą polegać na:
1)
spotkaniu z Mieszkańcami objętego konsultacjami na zebraniu wiejskim;
2)
zebranie opinii pisemnych w sprawie będącej przedmiotem konsultacji.
3.
Każdy uprawniony do wzięcia udziału w konsultacjach może tylko raz wyrazić swoją opinię, o której mowa w ust. 1.
§ 5
1.
O przeprowadzeniu konsultacji, ich sposobie oraz formie decyduje Wójt w drodze zarządzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1)
co najmniej 50 Mieszkańców gminy;
2)
Rady Gminy Pabianice;
3)
5 organizacji pozarządowych.
2.
Zarządzenie w sprawie konsultacji określa:
1)
cel i przedmiot konsultacji/sprawę poddaną konsultacjom;
2)
termin przeprowadzenia konsultacji;
3)
obszar, na którym przeprowadzone będą konsultacje;
4)
sposób przeprowadzenia konsultacji;
5)
termin i miejsce wyłożenia materiałów dotyczących spraw będących przedmiotem konsultacji;
6)
termin i miejsce udzielenia wyjaśnień i przyjmowania opinii mieszkańców;
7)
wyznaczone jednostki do udzielania wyjaśnień i przyjmowania opinii;
8)
treść pytania konsultacyjnego albo warianty rozwiązania sprawy podlegającej konsultacji;
9)
terminarz czynności związanych z przeprowadzaniem konsultacji;
10)
formę prezentacji wyników konsultacji i sposobu ich wykorzystania.
3.
Zarządzenie konsultacji podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty, w BIP i na stronie internetowej Urzędu Gminy.
§ 6
1.
Rada występuje z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji w formie uchwały, w której opisuje przedmiot konsultacji i proponuje tryb ich przeprowadzenia.
2.
Na wniosek Rady, Wójt nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji.
§ 7
1.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, zwany dalej Wnioskiem składa się do Wójta.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
określenie przedmiotu konsultacji;
2)
proponowany czas trwania konsultacji;
3)
proponowane formy konsultacji;
4)
jeśli prowadzone konsultacje nie będą obejmować obszaru całej Gminy, wskazanie ograniczenia zasięgu konsultacji do wyznaczonego obszaru lub zainteresowanych środowisk;
5)
uzasadnienie wniosku zawierające określenie celu jaki ma zostać osiągnięty.
3.
Wnioskodawcy wskazani w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 dołączają dodatkowo:
1)
listę osób popierających Wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, roku urodzenia, adresów oraz własnoręcznymi ich podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej –jej nazwę, siedzibę, aktualny statut oraz odpis z właściwego rejestru, w nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy – określenie przedmiotu konsultacji;
2)
wskazanie osoby lub organizacji uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawców wraz z jej danymi kontaktowymi.
4.
Niekompletne Wnioski złożone przez Wnioskodawców określonych w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni roboczych od daty powiadomienia o brakach. Powiadomienie wysyła się na adres osoby uprawnionej do reprezentowania wskazanej we Wniosku. W przypadku, gdy braki nie zostaną uzupełnione w powyższym terminie Wniosek nie podlega rozpatrzeniu.
§ 8
1.
Wójt rozpatruje Wniosek, uwzględniając istotność przedmiotu konsultacji dla Mieszkańców, koszty konsultacji oraz zasadność proponowanego sposobu konsultacji.
2.
Kompletny wniosek jest rozpatrywany przez Wójta w terminie 21 dni od dnia złożenia.
3.
Wójt po rozpatrzeniu wniosku może:
1)
ogłosić konsultacje;
2)
odmówić przeprowadzenia konsultacji.
4.
Wójt po rozpatrzeniu wniosku, nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji w przypadku, gdy co najmniej 3 % Mieszkańców poprze wniosek o ich przeprowadzenie.
5.
W przypadku uwzględnienia Wniosku, Wójt wydaje zarządzenie o przeprowadzeniu konsultacji, określające czas trwania i zakres konsultacji.
6.
O odmowie przeprowadzenia konsultacji lub o wydaniu zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji Wójt informuje Wnioskodawców w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty rozstrzygnięcia.
7.
Odmowa przeprowadzenia konsultacji, a także zmiana zakresu ich przeprowadzenia wymaga pisemnego uzasadnienia.
§ 9
1.
Wójt powołuje zespół do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.
2.
W skład Zespołu mogą wchodzić eksperci do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.
3.
Zasady powołania i tryb pracy Zespołu określa Wójt w drodze zarządzenia.
§ 10
1.
Czas trwania konsultacji nie powinien być krótszy niż 14 dni, chyba że szczególnie ważne przyczyny uzasadniają przeprowadzenie konsultacji w krótszym czasie.
2.
Informacje o konsultacjach umieszcza się co najmniej na 14 dni przed planowaną datą ich rozpoczęcia na stronie internetowej, stronie Biuletynu Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w innych formach właściwych ze względu na przedmiot konsultacji.
§ 11
1.
Konsultacje przeprowadza się co najmniej w dwóch niżej podanych formach:
1)
debata publiczna;
2)
otwarte spotkania lub warsztaty z przedstawicielami organizacji pozarządowych;
3)
zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;
4)
formularze konsultacyjne – ankiety zawierające zestaw pytań lub wariantów do wyboru przez uczestników konsultacji;
5)
badania sondażowe;
6)
wybór pomiędzy przedstawionymi propozycjami w drodze głosowania.
2.
Wójt dokonuje wyboru form konsultacji społecznych w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności, w tym co najmniej jednego spotkania z Mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie uwag do protokołu.
§ 12
1.
Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się raport podsumowujący, zawierający co najmniej informacje o:
1)
podmiotach zaangażowanych w konsultacje;
2)
przebiegu konsultacji i wykorzystanych formach konsultacji;
3)
zgłoszonych głównych uwagach, wynikach badań oraz odniesieniu się do nich przez przedstawicieli Wójta;
4)
złożonych wnioskach, wynikach badań społecznych;
5)
wnioskach uwzględnionych;
6)
wnioskach odrzuconych wraz z uzasadnieniem przyczyny ich odrzucenia;
7)
rozstrzygniętych lub rekomendowanych kierunkach działań;
8)
obszarach, w których nie osiągnięto konsensusu.
2.
Raport podlega opublikowaniu w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji społecznych.
§ 13
Termin przeprowadzenia konsultacji wynosi co najmniej 40 dni, a jego bieg rozpoczyna się po upływie co najmniej 7 dni od dnia zarządzenia konsultacji.
§ 14
1.
Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:
1)
wyniki konsultacji;
2)
liczbę uczestniczących w konsultacjach;
3)
sposób przeprowadzenia konsultacji.
2.
Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach, podpisuje osoba sporządzająca.
3.
Protokół z wynikiem konsultacji przekazuje się niezwłocznie po ich zakończeniu Przewodniczącemu Rady Gminy Pabianice oraz Wójtowi oraz ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 15
Organy Gminy nie są związane wynikami konsultacji.