Uchwała Nr X/77/2015
Rady Gminy Pabianice

z dnia 29 czerwca 2015 r.

w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z Mieszkańcami gminy Pabianice

 Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2013 r. poz. 594, 645, 1318, Dz.U z 2014 r. poz. 379, 1072) oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U z 2014 r. poz. 1118, 1146, 1138) uchwala się, co następuje:

§ 1.  Ustala się zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z Mieszkańcami gminy Pabianice stanowiące załącznik do uchwały.

§ 2.  Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pabianice.

§ 3.  Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

 

 

 

 Przewodniczący Rady Gminy Pabianice


Marek Muszczak

 


 Załącznik do Uchwały Nr X/77/2015
Rady Gminy Pabianice
z dnia 29 czerwca 2015 r.

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z Mieszkańcami Gminy Pabianice

§ 1.  Zasady określają tryb i zasady prowadzenia konsultacji z Mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi.

§ 2. 1. Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.

2.  Konsultacje w zależności od ich przedmiotu, mogą mieć zakres:

1)  ogólnogminny;

2)  sołecki;

3)  środowiskowy.

§ 3.  Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są Mieszkańcy gminy Pabianice, którzy w roku przeprowadzenia konsultacji ukończą 16 lat i przebywają na terenie gminy z zamiarem stałego pobytu.

§ 4. 1. Konsultacje są przeprowadzane w celu poznania opinii Mieszkańców w sprawie poddanej konsultacjom.

2.  Konsultacje mogą polegać na:

1)  spotkaniu z Mieszkańcami objętego konsultacjami na zebraniu wiejskim;

2)  zebranie opinii pisemnych w sprawie będącej przedmiotem konsultacji.

3.  Każdy uprawniony do wzięcia udziału w konsultacjach może tylko raz wyrazić swoją opinię, o której mowa w ust. 1.

§ 5. 1. O przeprowadzeniu konsultacji, ich sposobie oraz formie decyduje Wójt w drodze zarządzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek:

1)  co najmniej 50 Mieszkańców gminy;

2)  Rady Gminy Pabianice;

3)  5 organizacji pozarządowych.

2.  Zarządzenie w sprawie konsultacji określa:

1)  cel i przedmiot konsultacji/sprawę poddaną konsultacjom;

2)  termin przeprowadzenia konsultacji;

3)  obszar, na którym przeprowadzone będą konsultacje;

4)  sposób przeprowadzenia konsultacji;

5)  termin i miejsce wyłożenia materiałów dotyczących spraw będących przedmiotem konsultacji;

6)  termin i miejsce udzielenia wyjaśnień i przyjmowania opinii mieszkańców;

7)  wyznaczone jednostki do udzielania wyjaśnień i przyjmowania opinii;

8)  treść pytania konsultacyjnego albo warianty rozwiązania sprawy podlegającej konsultacji;

9)  terminarz czynności związanych z przeprowadzaniem konsultacji;

10)  formę prezentacji wyników konsultacji i sposobu ich wykorzystania.

3.  Zarządzenie konsultacji podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty, w BIP i na stronie internetowej Urzędu Gminy.

§ 6. 1. Rada występuje z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji w formie uchwały, w której opisuje przedmiot konsultacji i proponuje tryb ich przeprowadzenia.

2.  Na wniosek Rady, Wójt nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji.

§ 7. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji, zwany dalej Wnioskiem składa się do Wójta.

2.  Wniosek powinien zawierać:

1)  określenie przedmiotu konsultacji;

2)  proponowany czas trwania konsultacji;

3)  proponowane formy konsultacji;

4)  jeśli prowadzone konsultacje nie będą obejmować obszaru całej Gminy, wskazanie ograniczenia zasięgu konsultacji do wyznaczonego obszaru lub zainteresowanych środowisk;

5)  uzasadnienie wniosku zawierające określenie celu jaki ma zostać osiągnięty.

3.  Wnioskodawcy wskazani w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 dołączają dodatkowo:

1)  listę osób popierających Wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, roku urodzenia, adresów oraz własnoręcznymi ich podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej –jej nazwę, siedzibę, aktualny statut oraz odpis z właściwego rejestru, w nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy – określenie przedmiotu konsultacji;

2)  wskazanie osoby lub organizacji uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawców wraz z jej danymi kontaktowymi.

4.  Niekompletne Wnioski złożone przez Wnioskodawców określonych w §5 ust. 1 pkt 1 i 3 mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni roboczych od daty powiadomienia o brakach. Powiadomienie wysyła się na adres osoby uprawnionej do reprezentowania wskazanej we Wniosku. W przypadku, gdy braki nie zostaną uzupełnione w powyższym terminie Wniosek nie podlega rozpatrzeniu.

§ 8. 1. Wójt rozpatruje Wniosek, uwzględniając istotność przedmiotu konsultacji dla Mieszkańców, koszty konsultacji oraz zasadność proponowanego sposobu konsultacji.

2.  Kompletny wniosek jest rozpatrywany przez Wójta w terminie 21 dni od dnia złożenia.

3.  Wójt po rozpatrzeniu wniosku może:

1)  ogłosić konsultacje;

2)  odmówić przeprowadzenia konsultacji.

4.  Wójt po rozpatrzeniu wniosku, nie może odmówić przeprowadzenia konsultacji w przypadku, gdy co najmniej 3 % Mieszkańców poprze wniosek o ich przeprowadzenie.

5.  W przypadku uwzględnienia Wniosku, Wójt wydaje zarządzenie o przeprowadzeniu konsultacji, określające czas trwania i zakres konsultacji.

6.  O odmowie przeprowadzenia konsultacji lub o wydaniu zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji Wójt informuje Wnioskodawców w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty rozstrzygnięcia.

7.  Odmowa przeprowadzenia konsultacji, a także zmiana zakresu ich przeprowadzenia wymaga pisemnego uzasadnienia.

§ 9. 1. Wójt powołuje zespół do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.

2.  W skład Zespołu mogą wchodzić eksperci do przeprowadzenia konsultacji i opracowania ich wyników.

3.  Zasady powołania i tryb pracy Zespołu określa Wójt w drodze zarządzenia.

§ 10. 1. Czas trwania konsultacji nie powinien być krótszy niż 14 dni, chyba że szczególnie ważne przyczyny uzasadniają przeprowadzenie konsultacji w krótszym czasie.

2.  Informacje o konsultacjach umieszcza się co najmniej na 14 dni przed planowaną datą ich rozpoczęcia na stronie internetowej, stronie Biuletynu Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w innych formach właściwych ze względu na przedmiot konsultacji.

§ 11. 1. Konsultacje przeprowadza się co najmniej w dwóch niżej podanych formach:

1)  debata publiczna;

2)  otwarte spotkania lub warsztaty z przedstawicielami organizacji pozarządowych;

3)  zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;

4)  formularze konsultacyjne – ankiety zawierające zestaw pytań lub wariantów do wyboru przez uczestników konsultacji;

5)  badania sondażowe;

6)  wybór pomiędzy przedstawionymi propozycjami w drodze głosowania.

2.  Wójt dokonuje wyboru form konsultacji społecznych w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności, w tym co najmniej jednego spotkania z Mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie uwag do protokołu.

§ 12. 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się raport podsumowujący, zawierający co najmniej informacje o:

1)  podmiotach zaangażowanych w konsultacje;

2)  przebiegu konsultacji i wykorzystanych formach konsultacji;

3)  zgłoszonych głównych uwagach, wynikach badań oraz odniesieniu się do nich przez przedstawicieli Wójta;

4)  złożonych wnioskach, wynikach badań społecznych;

5)  wnioskach uwzględnionych;

6)  wnioskach odrzuconych wraz z uzasadnieniem przyczyny ich odrzucenia;

7)  rozstrzygniętych lub rekomendowanych kierunkach działań;

8)  obszarach, w których nie osiągnięto konsensusu.

2.  Raport podlega opublikowaniu w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji społecznych.

§ 13.  Termin przeprowadzenia konsultacji wynosi co najmniej 40 dni, a jego bieg rozpoczyna się po upływie co najmniej 7 dni od dnia zarządzenia konsultacji.

§ 14. 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:

1)  wyniki konsultacji;

2)  liczbę uczestniczących w konsultacjach;

3)  sposób przeprowadzenia konsultacji.

2.  Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach, podpisuje osoba sporządzająca.

3.  Protokół z wynikiem konsultacji przekazuje się niezwłocznie po ich zakończeniu Przewodniczącemu Rady Gminy Pabianice oraz Wójtowi oraz ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 15.  Organy Gminy nie są związane wynikami konsultacji.

.